VR luopuu erillisistä allergiahyteistä – Hengitysliitto kannustaa matkustajia ottamaan toisensa huomioon

11.10.2019
Meiltä
TuoksutON
VR luopuu päiväjunien erillisistä allergiamerkinnöistä 15.12.2019 alkaen. Yöjunien allergiahytit muuttuvat tavallisiksi makuuhyteiksi 30.4.2020. Hengitysliitto kannustaa kaikkia matkustajia ottamaan kanssamatkustajat huomioon vähentämällä omaa tuoksukuormaansa.

Hengitysliitto haastaa VR:n ottamaan tuoksut ja tuoksuttomuuden puheeksi matkustajien kanssa. Liiton verkkosivuilta löytyy käytännön tietoa tuoksuista ja tuoksuttomuudesta. Sieltä voi myös ladata kampanjamateriaaliksi vapaasti muun muassa #tuoksutON-julisteita. Keinotekoiset tuoksut (esim. erilaiset hajustetut pesuaineet, rasvat, partavedet ja hajuvedet) vaikeuttavat hengitystä ja lisäävät ärsytysoireita 10−40 % ihmisistä.

VR luopuu allergiamerkinnöistä, koska allergiavapaan ympäristön takaaminen kaikille matkustajille ei ole ollut mahdollista. Jatkossa allergiset asiakkaat voivat varata itselleen parhaiten sopivan istumapaikan huomioiden esimerkiksi lemmikkivaunun sijainnin.

VR:n InterCity- ja Pendolino-junien matkustamot ovat materiaaleiltaan allergiaystävällisiä. Yöjunissa kaikki makuuhytit lemmikkihyttejä lukuun ottamatta ovat materiaaleiltaan allergiaystävällisiä.