Yhteistyö kuntatasolla korostuu uusissa sisäilma-hankkeissa

30.05.2018
Meiltä
Palapeli avain
Miten toimia ja mistä saa tilanteeseen apua, kun lapsi sairastuu päiväkodin tai koulun sisäilmasta? Moni vanhempi pohtii eri puolella Suomea näitä kysymyksiä. Liian usein kokemus on, ettei heidän kertomaansa lapsen tilanteesta joko kuulla tai uskota.

Toivottavasti tulevaisuudessa ratkaisuihin päästään nopeammin käsiksi. Yhä useammassa kunnassa sisäilma-asioissa toiminta etenee, mikä on hyvä asia. Monisyiset ongelmat vaativat laajaa yhteistyötä. Hengitysliitto tekee tahollaan työtä Ratkaistaan yhdessä –hankkeessa Homepakolaisten ja Vanhempainliiton kanssa.

Ratkaistaan yhdessä! - hankkeessa kehitetään 2018−2020 yhdessä vanhempien, vapaaehtoisten, päättäjien ja virkamiehien kanssa tukimuotoja, jotka tuovat apua oireilevan lapsen koulunkäyntiin ja hänen perheensä arjen haasteisiin. ”Tavoitteena on kehittää ratkaisuja, joilla lapsen oppimisjärjestelyjä, sosiaalista kanssakäymistä sekä vanhempien osallisuutta tuetaan. Hankkeessa huomioidaan vähän oireilevat, paljon oireilevat ja jo sairastuneet lapset ja nuoret ja kunkin ryhmän erityistarpeet”, suunnittelijat Outi Leveäoja ja Minna Pitkäniemi kertovat.

Mielenkiintoinen on myös Turun yliopiston työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen oppiaineen käynnistämä SATAKUNTA-hanke, joka liittyy valtioneuvoston Terveet tilat 2028 -ohjelmaan. Ensimmäisiä tuloksia siitä saataneen 1−3 vuoden kuluttua.