Hengitysharjoitukset

Limaisuus ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä sekä lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta. Limaisuus lisää myös hengitysteiden infektioriskiä.

Voit vaikuttaa omaan hengitykseesi ja hyvinvointiisi erilaisilla hengitysharjoituksilla. Hengitysharjoitukset rentouttavat hengitystä ja mieltä, vahvistavat hengityslihaksia ja parantavat keuhkotuuletusta.

Kaikki hengitysharjoitukset perustuvat rauhalliseen hengittämiseen. Ennen harjoitusta sinun kannattaa tarkistaa peilistä ryhtisi. Harjoitukset ovat tehokkaampia silloin, kun rintakehällä on tilaa laajeta sisäänhengitysvaiheessa.

Palleahengitys

Palleahengitys on helpointa aloittaa selinmakuulta, polvet koukussa ja käsi ylävatsan päällä.

Tunnustele kädellä, kuinka sisäänhengityksen aikana ylävatsa pyöristyy ja uloshengityksen aikana se laskee. Niska-hartiaseudun lihakset tulee pitää rentoina.

Rintakehän liikkuvuus

Mene kylkimakuulle, koukista polvet ja tue asentosi hyvin. Laita alimmaisen käden kämmen päällimmäisen kyljen päälle ja hengitä kohti kylkeä. Sisäänhengityksen aikana rintakehä laajenee eli käsi nousee, ja uloshengityksen aikana rintakehä supistuu eli käsi laskee.

Tämä harjoitus onnistuu sekä istuen että seisten. Laita liina rintakehäsi ympäri niin, että se kulkee hartioiden takaa, aivan kainaloiden alta eteen.

Vedä liinan päät edessä ristiin ja tartu niihin altapäin. Syvän sisäänhengityksen aikana rintakehä laajenee, jolloin liinalla annetaan myöden.

Uloshengityksen aikana rintakehä palaa lepoon lähtöasentoon, voit tehostaa tätä kiristämällä liinaa eli viemällä kätesi sivulle.

Huulirakohengitys

Huulirakohengityksellä parannetaan hengityslihasten yhteistyötä ja rauhoitetaan uloshengitystä. Uloshengitys tapahtuu huulien muodostamasta pienestä raosta, joka antaa uloshengitykselle kevyen vastuksen. Kevyt vastus estää pienempiä ilmatiehyeitä painumasta kasaan, joka helpottaa uloshengitystä. Huulirakohengityksestä on apua hengenahdistustilanteessa ja liikunnan aikana.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Tietoa ja käytännön harjoittelua hengittämisestä ja siihen vaikuttavista asioista. Ohjaajina Hengitysliiton asiantuntijat Veera Farin ja Marika Kiikala-Siuko.