Andningsförbundet

Andningsförbundet är en organisation inom social- och hälsovårdsområdet, vars syfte är att främja andningshälsa och ett gott liv för den andningssjuka för att vi alla skulle kunna andas lättare.

Att främja andningshälsan innebär att särskilt de frågor som rör en god andnings- och inomhusluften lyfts upp samtidigt som man förespråkar motion, hälsosamma levnadsvanor och rökfrihet.

Ett gott liv för de andningssjuka främjas genom att producera kunskap samt genom ta ställning till frågor som handlar om att de insjuknade är berättigade till tjänster och god vård. Målet är att de andningssjuka och deras närstående ska kunna leva ett likställt och aktivt liv, vara aktiva i samhället samt stödja varandra genom att verka som frivilliga, jämlikar och erfarenhetsaktörer.

Vi producerar material till de som är intresserade av andningshälsa och -sjukdomar. En del av materialet kan fås på svenska. Därutöver producerar vi finskspråkigt material som är avsett för de professionella inom social- och hälsovården, såsom Hengityskanava-nyhetsbrevet. Cirka var femte finländare har en andningssjukdom. Andningsförbundet har cirka 27 000 medlemmar, 84 lokala andningsföreningar och 2 nationella föreningar.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.