Andningsförbundet

Andningsförbundet är en organisation inom social- och hälsovårdsområdet, vars syfte är att främja andningshälsa och ett gott liv för den andningssjuka för att vi alla skulle kunna andas lättare.

Att främja andningshälsan innebär att särskilt de frågor som rör en god andnings- och inomhusluften lyfts upp samtidigt som man förespråkar motion, hälsosamma levnadsvanor och rökfrihet.

Ett gott liv för de andningssjuka främjas genom att producera kunskap samt genom ta ställning till frågor som handlar om att de insjuknade är berättigade till tjänster och god vård. Målet är att de andningssjuka och deras närstående ska kunna leva ett likställt och aktivt liv, vara aktiva i samhället samt stödja varandra genom att verka som frivilliga, jämlikar och erfarenhetsaktörer.

Vi producerar material till de som är intresserade av andningshälsa och -sjukdomar. En del av materialet kan fås på svenska. Därutöver producerar vi finskspråkigt material som är avsett för de professionella inom social- och hälsovården, såsom Hengityskanava-nyhetsbrevet. Cirka var femte finländare har en andningssjukdom. Andningsförbundet har cirka 27 000 medlemmar, 84 lokala andningsföreningar och 2 nationella föreningar.

Andningsförbundet i sociala medier

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Anna itsellesi tavoitteeksi tehdä joka päivä pieni hyvä teko tai ystävällinen ele. Tutustu Ikäopiston nettisivuilla tehtäviin, joilla voit vahvistaa #mielenhyvinvointi'a: https://bit.ly/2Iyj6ey. Hengitysliitto on Ikäopiston valtakunnallinen yhteistyökumppani. @ikainstituutti

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.