Yrkesinstitutet Luovi

Yrkesinstitutet Luovi är Finlands största specialyrkesläroanstalt, vars verksamhet är riksomfattande.

Luovi erbjuder ungdomar och vuxna som behöver särskilt stöd möjligheten att skapa vägen till arbetslivet och ett gott liv. I utbildningsutbudet ingår en förberedande undervisning och yrkesinriktad examensutbildning. Utbildningen finansieras av Utbildnings- och kulturministeriet.

Luovi är verksam på över 20 orter och dess administrativa centrum är i Uleåborg. Vid Luovi studerar årligen cirka 1 800 studenter. Personalen består av cirka 700 experter. Utöver utbildningen erbjuder Luovi experttjänster inom yrkesinriktad specialundervisning.

30.10.2017 beviljade Utbildnings- och kulturministeriet Luovi ett kvalitetspris för yrkesutbildning. Motiveringen till priset var bl.a. ett aktivt utvecklande av kvalitetskontroll redan under ett flertal år samt en målmedveten kunskapsledning. Med Luovi-kvalitet avses den utmärkta kvalitet som all verksamhet och det arbete som utförs av Luovis anställda präglas av.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.