Privata finansiärer, medelanskaffning och lotterier

Andningsförbundet samlar in medel genom traditionella medelanskaffningsformer, såsom allokerade insamlingar för särskilda projekt, samt genom allmänna insamlingar och lotterier. Förbundet tar även emot testaments- och andra donationer.

Stödja verksamheten genom att skänka

Stödja vår verksamhet genom att skänka direkt till vårt insamlingskonto FI22 5780 2420 0023 89, referens 65100. Du kan donera även på vår donationshemsida. Med de medel som samlats in via donationshemsidan anskaffar Andningsförbundet bärbara syrgaskoncentratorer/apparater till hälsovården, som lånar ut dem vidare till de som har blivit sjuka.

Helpompi hengittää (Lättare att andas) -dagsverksinsamling

Insamlingsmedlen används i huvudsak till anskaffning av de apparater som de andningssjuka behöver, t.ex. bärbara syrgaskoncentratorer. Apparaterna lämnas över till olika centralsjukhus som lånar ut dem till de som blivit sjuka. En del av medlen används även till kunskapsspridning och rådgivning (guider, hemsidan, utbildningsdagar). Bekanta dig med Helpompi hengittää (Lättare att andas) -dagsverksinsamlingen!

Medelinsamling regleras av lagen om penninginsamlingar

Polisstyrelsen har beviljat tillstånd POL-2014-12313 till Andningsförbundets penninginsamling. Förutsättningen för att ett tillstånd beviljas är att de redovisningar som avges om tidigare insamlingar lämnas in för att godkännas.

Heli-lotteriet

Var med i Heli-lotteriet och stödja vår verksamhet! Anordnandet av lotteriet regleras av lotterilagen. Polisstyrelsen har beviljat tillstånd RA/2017/63 till Andningsförbundet att anordna lotteri. Förutsättningen för att ett tillstånd beviljas är att de redovisningar som avges om tidigare lotterier lämnas in för att godkännas.

Testamentsdonationer

Andningsförbundet tar emot även testamentsdonationer. Om du funderar på att göra en testamentsdonation eller vill göra en sådan, bekanta dig med testamentsguiden nedan. I den hittar du huvudpunkterna för verksamheten hos förbundet och Stiftelsen för forskning av andningssjukdomar samt användningsändamålen för testaments- och andra donationer.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.