Privata finansiärer, medelanskaffning och lotterier

Andningsförbundet samlar in medel genom traditionella medelanskaffningsformer, såsom allokerade insamlingar för särskilda projekt, samt genom allmänna insamlingar och lotterier. Förbundet tar även emot testaments- och andra donationer.

Stödja verksamheten genom att skänka

Stödja vår verksamhet genom att skänka direkt till vårt insamlingskonto FI22 5780 2420 0023 89, referens 65100. Du kan donera även på vår donationshemsida. Med de medel som samlats in via donationshemsidan anskaffar Andningsförbundet bärbara syrgaskoncentratorer/apparater till hälsovården, som lånar ut dem vidare till de som har blivit sjuka.

Helpompi hengittää (Lättare att andas) -dagsverksinsamling

Insamlingsmedlen används i huvudsak till anskaffning av de apparater som de andningssjuka behöver, t.ex. bärbara syrgaskoncentratorer. Apparaterna lämnas över till olika centralsjukhus som lånar ut dem till de som blivit sjuka. En del av medlen används även till kunskapsspridning och rådgivning (guider, hemsidan, utbildningsdagar). Bekanta dig med Helpompi hengittää (Lättare att andas) -dagsverksinsamlingen!

Medelinsamling regleras av lagen om penninginsamlingar

Polisstyrelsen har beviljat tillstånd POL-2014-12313 till Andningsförbundets penninginsamling. Förutsättningen för att ett tillstånd beviljas är att de redovisningar som avges om tidigare insamlingar lämnas in för att godkännas.

Heli-lotteriet

Var med i Heli-lotteriet och stödja vår verksamhet! Anordnandet av lotteriet regleras av lotterilagen. Polisstyrelsen har beviljat tillstånd RA/2017/63 till Andningsförbundet att anordna lotteri. Förutsättningen för att ett tillstånd beviljas är att de redovisningar som avges om tidigare lotterier lämnas in för att godkännas.

Testamentsdonationer

Andningsförbundet tar emot även testamentsdonationer. Om du funderar på att göra en testamentsdonation eller vill göra en sådan, bekanta dig med testamentsguiden nedan. I den hittar du huvudpunkterna för verksamheten hos förbundet och Stiftelsen för forskning av andningssjukdomar samt användningsändamålen för testaments- och andra donationer.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.