Stiftelsen för forskning av andningssjukdomar

Stiftelsen för forskning av andningssjukdomar (HES, The Research Foundation of the Pulmonary Diseases) stödjer det vetenskapligt forskningsarbete som rör andningssjukdomar. Stipendier beviljas för förebyggande av andningssjukdomar samt för de forskningsprojekt som har att göra med vård och rehabilitering.

I de forskningsprojekt som understöds av HES-stiftelsen är huvudvikten i de tillämpande forskningsprojekt som alstrar mer kunskap om andningssjukdomar och -hälsa. Undersökningarna utgörs huvudsakligen av avhandlingsundersökningar. Storleken på det stipendium som allokeras till stiftelsens enskilda forskare har varit under 20 000 euro. Målet i fortsättningen är att understödja även mer långvariga undersökningar, där stipendiets storlek kan vara större.

De undersökningar som understöds av HES-stiftelsen omfattar alla andningssjukdomar. Sådana undersökningar som handlar om kroniskt obstruktiv lungsjukdom samt fukt- och mögelproblem utgör viktiga forskningsobjekt. Stiftelsen understödjer särskilt sådan forskning som har att göra med rehabilitering och sällsynta andningssjukdomar. En elektronisk ansökningsblankett och mer information finns på HES-stiftelsens hemsida. www.hes-saatio.fi.

Fråga mer: Sari Mäki, social- och hälsopolitisk expert, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.