Stiftelsen för forskning av andningssjukdomar

Stiftelsen för forskning av andningssjukdomar (HES, The Research Foundation of the Pulmonary Diseases) stödjer det vetenskapligt forskningsarbete som rör andningssjukdomar. Stipendier beviljas för förebyggande av andningssjukdomar samt för de forskningsprojekt som har att göra med vård och rehabilitering.

I de forskningsprojekt som understöds av HES-stiftelsen är huvudvikten i de tillämpande forskningsprojekt som alstrar mer kunskap om andningssjukdomar och -hälsa. Undersökningarna utgörs huvudsakligen av avhandlingsundersökningar. Storleken på det stipendium som allokeras till stiftelsens enskilda forskare har varit under 20 000 euro. Målet i fortsättningen är att understödja även mer långvariga undersökningar, där stipendiets storlek kan vara större.

De undersökningar som understöds av HES-stiftelsen omfattar alla andningssjukdomar. Sådana undersökningar som handlar om kroniskt obstruktiv lungsjukdom samt fukt- och mögelproblem utgör viktiga forskningsobjekt. Stiftelsen understödjer särskilt sådan forskning som har att göra med rehabilitering och sällsynta andningssjukdomar. En elektronisk ansökningsblankett och mer information finns på HES-stiftelsens hemsida. www.hes-saatio.fi.

Fråga mer: Sari Mäki, social- och hälsopolitisk expert, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.