Stiftelsen Savonlinnan kansanterveyssäätiö

Andningsförbundet är en av de organisationer som ligger bakom stiftelsen Savonlinnan kansanterveyssäätiö. Stiftelsen beviljar projektbidrag till de föreningar och stiftelser som har rättshandlingsförmåga för att främja folkhälsoarbetet. Organisationernas gemensamma projekt och nya verksamhetsmodeller prioriteras, men den grundläggande verksamheten understöds inte med bidrag.

Syftet med folkhälsoarbetet är att förebygga sjukdomar, främja gruppers och individers hälsa samt vård och rehabilitering. Främjandet av hälsa undersöks brett, och tonvikten hålls vid främjandet av den hälsa som är bibehållen samt vid upprätthållandet av funktionsförmåga. Det finns inga begränsningar vad gäller sjukdomens art. Vid bedömningen av projekt läggs vikten på det arbete som man gör med de långtidssjuka och handikappade samt på delaktighet och kamratstödsverksamhet. Det projekt som understöds ska dessutom fylla följande krav:

• projektet är viktigt regionalt sett eller på annat sätt
  • projektet kan skapa nya verksamhetssätt eller samarbetsmodeller
  • projektets resultat är allmängiltiga och de kan alltså tillämpas även på andra orter
  • projektet ökar de långtidssjukas, handikappades eller andra personers delaktighet och medverkan samt organisationers gemensamma samarbete
  • den som genomför projektet förutsätts ha tillräckligt med ekonomisk funktionsförmåga, sakkunskap om innehållet samt kunskaper om projekthantering och rapportering.

Bidrag som beviljats år 2018

• Hengitysliitto ry 58.000 €
  • Invalidiliitto ry 100.000 €
  • Kuusamon Reuma ja Tulesyhdistys ry 10.000 €
  • Oulun Invalidien Yhdistys ry 10.000 €
  • Suomen Reumaliitto 48.000 €
  • Suomen sklerodermayhdistys ry 3.500 €

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.