Lääkeyliherkkyydet ja rokotukset

Lääkeyliherkkyydet ovat yleisiä astmaa sairastavilla. Lääkkeille yliherkillä on usein myös kroonista nuhaa ja ei-allerginen astma.

Noin 5−10 prosentilla astmaa sairastavista on yliherkkyys tulehduskipulääkkeille. Tulehduskipulääkkeet, kuten asetyylisalisyylihappo ”aspiriini” (ASA) ja sen sukuiset tulehduskipulääkkeet (non-steroidal anti-inflammatory drugs, NSAID) kuten ibuprofeeni, voivat aiheuttaa astmaoireiden lisääntymistä. Kipulääkkeeksi soveltuu yleensä parhaiten parasetamolia sisältävät särkylääkkeet.

Sydän- ja verenpainelääkkeinä käytettävät beetasalpaajat voivat haitata keuhkoputkia laajentavien lääkkeiden vaikutusta. Myös silmänpainetaudin hoidossa käytettävät beetasalpaajia sisältävät silmätipat voivat pahentaa astmaa. Kodeiini ja morfiini aiheuttavat joskus keuhkoputkien ahtautumista.

Astmaa sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Astmaa sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan. Myös omakustanteista pneumokokkirokotetta kannattaa harkita, erityisesti se on suositeltava iäkkäille ihmisille. Pneumokokkirokote ehkäisee bakteerista aiheutuvia keuhkokuumeita.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.