Astmaa sairastavan liikunta ja painonhallinta

Osa astman onnistunutta omahoitoa ovat painonhallinta ja riittävä liikunta.

Liikunta edistää keuhkojen toimintaa, joten astmaa sairastava hyötyy liikunnasta aina.

Astmaa sairastavalla fyysisessä rasituksessa ilmaantuvat oireet kertovat usein riittämättömästä lääkityksestä tai erittäin hankalahoitoisesta astmasta. Keuhkoputkien tulehdusta hoitavan lääkkeen säännöllinen käyttö vähentää rasitusoireita. Rasitusoire voi ilmaantua rasituksen aikana tai useita tunteja rasituksen päättymisestä.

Säännöllinen harjoittelu ja hyvä fyysinen kunto vähentävät rasitusoireita. Hengityssairas tunnistaa tämän fyysisen rasituksensiedon lisääntymisenä ja tyypillisten ahtaumatyyppisten oireiden (hengenahdistus, limaneritys, hengityksen vinkuminen, yskä) ja sairauden pahentumisvaiheiden vähentymisenä. Lisätietoa hengityssairaalle sopivasta liikunnasta

Jos astmaa sairastavalla on ylipainoa, painonpudotus helpottaa hengittämistä ja parantaa oloa. Lisätietoa painonhallinnasta esimerkiksi www.sydanliitto.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.