Astmaa sairastavan suun terveys

Hengityssairaan on huolehdittava säännöllisestä hammashoidosta.

Hengitettävistä lääkkeistä osa voi jäädä suuhun lääkkeenoton jälkeen. Se lisää hiivakasvua (sammasta) suussa, mikä voi altistaa hampaiden reikiintymiselle. Lisäksi lääkkeet sisältävät laktoosia eli maitosokeria, mikä lisää hampaiden reikiintymisriskiä.

Näin hoidat suun terveyttä:

• Pese hampaat ennen lääkkeenottoa.
  • Lääkkeenoton jälkeen huuhtele suu ja nielu vedellä ja sylkäise vesi pois. Lopuksi viimeistele nielun huuhtelu juomalla lasi vettä.
  • Pureskele lääkkeenoton jälkeen ksylitolipurukumia tai imeskele tablettia estääksesi suun kuivumisen.
  • Ehkäise hampaiden reikiintymistä harjaamalla hampaat säännöllisesti fluorihammastahnalla ja käyttämällä ksylitolia.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.