Paluu juurille eli tunnelmapala Satalinnasta

Harjavallan aamussa sataa tihuttaa. Mäntymetsän keskellä, kauniisti taivasta kohti, kohoaa suuri arvokas rakennus, Satalinnan sairaala. Sairaalan alue tuntuu äärettömältä, rakennuksia kohoaa joka puolella, kas tuolla on ylilääkärin asunto eli proffan talo, tuolla taas lastensairaala, henkilökunnan asuinrakennukset, pesula ja jopa kanala. Jotain lienee purettukin pois jo vuosien saatossa.

Näille sijoille rakennettiin itsenäisyytemme alkuvuosina keuhkotautiparantola, jolla oli suuri merkitys yhteiskunnallemme. Täällä mieli palaa myös Hengitysliiton juurille, siihen, miten kaikki sai aikanaan alkunsa.

Salillinen hengitysyhdistysten uskollisia jäseniä on kokoontunut yhteen viettämään Suomen luonnon päivää. Useimmat heistä ovat olleet mukana eivät vain vuosia, vaan vuosikymmeniä. Näillä ihmisillä on omakohtainen kokemus Satalinnan sairaalan suuruuden päivistä, ja muistot hyvästä hoidosta täyttävät keskustelun. Joku on viettänyt täällä kuukauden tai kaksi, joku toinen pidemmän aikaa.

Hartaan tunnelman juhlasalissa voi aistia. Onpa joukossa muutama, jotka istuvat salissa ensimmäistä kertaa. Puoli vuosisataa sitten tämä sali palveli ruokasalina, oli pitkät pöydät ja sadoittain tuoleja rivissä. Paljon on vanha rakennus ehtinyt nähdä. Tarina kertoo, että sairaalaan ensinnä saapunut potilas käännytettiin ovelta pois: 1.3.1925 oli mahdoton ajatus, että nainen olisi ollut ensimmäinen hoidettava, sehän olisi tiennyt huonoa onnea koko sairaalalle! Toisena hänet kyllä kuulemma otettiin vastaan.

Naurahdus kiirii ympäri salia, niinhän se taisi olla, ajat olivat toisenlaiset. Piti olla varuillaan, kun niin moni vierasti keuhkotautisia. Hetken päästä kosteita silmäkulmia ei tarvitse etsiä. Mennyt on osa tätä päivää, kokemukset ovat haalenneet muistoiksi, jotka tarina tuo pintaan. Yhteisessä jakamisessa on voimaa, se kantaa tätä joukkoa edelleen. Entinen taistelu hengityssairauksia vastaan on monella vaihtunut leppoisammaksi elämäksi ja kunnon ylläpidoksi. Nyt innostutaan sauvakävelystä ja keppijumpasta. Tavoite taitaa olla silti se sama, paremmasta huomisesta huolehtiminen.

Lisää Satalinnan sairaalan historiasta löydät täältä

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.