Paluu juurille eli tunnelmapala Satalinnasta

Harjavallan aamussa sataa tihuttaa. Mäntymetsän keskellä, kauniisti taivasta kohti, kohoaa suuri arvokas rakennus, Satalinnan sairaala. Sairaalan alue tuntuu äärettömältä, rakennuksia kohoaa joka puolella, kas tuolla on ylilääkärin asunto eli proffan talo, tuolla taas lastensairaala, henkilökunnan asuinrakennukset, pesula ja jopa kanala. Jotain lienee purettukin pois jo vuosien saatossa.

Näille sijoille rakennettiin itsenäisyytemme alkuvuosina keuhkotautiparantola, jolla oli suuri merkitys yhteiskunnallemme. Täällä mieli palaa myös Hengitysliiton juurille, siihen, miten kaikki sai aikanaan alkunsa.

Salillinen hengitysyhdistysten uskollisia jäseniä on kokoontunut yhteen viettämään Suomen luonnon päivää. Useimmat heistä ovat olleet mukana eivät vain vuosia, vaan vuosikymmeniä. Näillä ihmisillä on omakohtainen kokemus Satalinnan sairaalan suuruuden päivistä, ja muistot hyvästä hoidosta täyttävät keskustelun. Joku on viettänyt täällä kuukauden tai kaksi, joku toinen pidemmän aikaa.

Hartaan tunnelman juhlasalissa voi aistia. Onpa joukossa muutama, jotka istuvat salissa ensimmäistä kertaa. Puoli vuosisataa sitten tämä sali palveli ruokasalina, oli pitkät pöydät ja sadoittain tuoleja rivissä. Paljon on vanha rakennus ehtinyt nähdä. Tarina kertoo, että sairaalaan ensinnä saapunut potilas käännytettiin ovelta pois: 1.3.1925 oli mahdoton ajatus, että nainen olisi ollut ensimmäinen hoidettava, sehän olisi tiennyt huonoa onnea koko sairaalalle! Toisena hänet kyllä kuulemma otettiin vastaan.

Naurahdus kiirii ympäri salia, niinhän se taisi olla, ajat olivat toisenlaiset. Piti olla varuillaan, kun niin moni vierasti keuhkotautisia. Hetken päästä kosteita silmäkulmia ei tarvitse etsiä. Mennyt on osa tätä päivää, kokemukset ovat haalenneet muistoiksi, jotka tarina tuo pintaan. Yhteisessä jakamisessa on voimaa, se kantaa tätä joukkoa edelleen. Entinen taistelu hengityssairauksia vastaan on monella vaihtunut leppoisammaksi elämäksi ja kunnon ylläpidoksi. Nyt innostutaan sauvakävelystä ja keppijumpasta. Tavoite taitaa olla silti se sama, paremmasta huomisesta huolehtiminen.

Lisää Satalinnan sairaalan historiasta löydät täältä

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR