Språk

Asbestisairaudet

Näiltä sivuilta löydät tietoa asbestisairauksien oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita sairauden hoitoon ja omahoitoon.

Asbestille altistuminen on terveysriski.

Suomessa on arvioitu noin 200 000 henkilön altistuneen asbestille. Heistä n. 50 000 on altistunut voimakkaasti. Asbestista aiheutunutta ammattitautia sairastaa n. 10 000 henkeä. Vuosittain asbestin aiheuttamiin sairauksiin sairastuu noin 1 000 henkeä. Sairastuneiden keski-ikä on 70 vuotta. Suurin osa sairauksista on hyvänlaatuisia keuhkopussin paksuuntumia eli plakkeja, jotka yleensä eivät aiheuta oireita.

Asbestille voi edelleen altistua vanhojen rakennusten korjaus- ja saneeraustöissä, sillä useimmissa 1950–1980-luvuilla rakennetuissa taloissa on käytetty asbestia. Siksi rakennuksissa on tehtävä asbestikartoitus ja asbestilta on suojauduttava korjauksen aikana. Asbestipurkutyö on luvanvaraista ja edellyttää erikoiskoulutusta. Remontointi- ja purkutöissä aineelle altistuu yhä edelleen viidestä sadasta tuhanteen korjausrakentajaa vuodessa. Asbestin aiheuttamiin ammattitauteihin, etupäässä syöpiin, kuolee vuosittain noin sata henkilöä.

Asbestille altistumisella tarkoitetaan asbestin joutumista elimistöön keuhkojen kautta hienojakoisena pölynä. Asbestisairauksissa tyypillistä on pitkä viive (10−40 vuotta) asbestille altistumisen, ja tämän seurauksena syntyvien sairauksien toteamisen välillä.  Siksi altistuneen vointia on seurattava terveydenhuollossa. Yleisimpiä asbestin aiheuttamia sairauksia ovat:

• asbestiplakkitauti
  • asbestoosi eli asbestipölykeuhko
  • keuhkosyöpä
  • mesoteliooma eli keuhkopussin tai vatsakalvon kasvain.

Lue lisää kohdasta Asbestisairauksien oireet ja diagnoosi.

Työterveyslaitoksen dosentti Panu Oksa puhuu videossa asbestialtistuksesta ja sen aiheuttamista asbestisairauksista sekä asbestin aiheuttamista ammattitaudeista ja niihin liittyvistä korvauksista ja kuntoutuksesta.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR