Språk

Oireet ja diagnoosi

Jos kuorsaaminen aiheuttaa ongelmia, epäilet uniapneaa tai ja läheisesi ovat huomauttaneet yöllisistä hengityskatkoksista, hakeudu lääkärin vastaanotolle terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon.

Lääkäri arvioi mm. unen pituutta, elämäntapoja, mahdollisia allergioita ja muita sairauksia. Myös ammattiin ja työvuoroihin liittyvät asiat käydään lävitse. Tarvittaessa lääkäri antaa lähetteen keuhkosairauksien tai korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille tai hammaslääkärin luo lisätutkimuksiin.

Uniapnea yleisimpiä oireita ovat:

• äänekäs, katkeileva kuorsaus, suun kuivuminen ja unenaikaiset hengityskatkokset
  • yöhikoilu
  • tihentynyt yöllinen virtsaamistarve
  • unettomuus
  • heräily tukehtumisen tunteeseen
  • aamupäänsärky
  • jatkuva päiväaikainen väsymys, joka voi johtaa nukahteluun
  • ärtyisyys
  • keskittymiskyvyttömyys ja muistamattomuus
  • mielialahäiriöt, jopa masentuneisuus
  • kurkun karheus
  • sukupuolivietin aleneminen.

Uneliaisuuskyselyllä (Epworth Sleepiness Scale, ESS) voi arvioida torkahtamisen todennäköisyyttä eri tilanteissa. Kyselyn tuloksena 10 pistettä tai enemmän tulkitaan normaalista poikkeavaksi. Sama kysely löytyy myös www.terveyskeskus.fi -sivuston laskureista nimellä väsymysmittari. Jos tulos on poikkeava, kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa uniapnean mahdollisuudesta. Huom. testit tai oirekyselyt eivät korvaa lääkärin tekemää diagnoosia.

Monet unitutkimukset tehdään sairaaloiden uniyksiköissä, keuhkosairauksien osastoilla ja kliinisen neurofysiologian yksiköissä. Varsinainen uniapneatutkimus eli unirekisteröinti voidaan tehdä aivosähkökäyrän (EEG) sisältävänä unipolygrafiana tai suppeampana eli yöpolygrafiana sairaala- tai kotirekisteröintinä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR