Språk

Tuberkuloosi

Tuberkuloosi on ilmateitse tarttuva vakava sairaus.

Tuberkuloosi on todettava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta se ei leviäisi sairastuneen lähipiiriin. Joka vuosi maailmassa sairastuu n. 8 miljoonaa ihmistä tuberkuloosiin. Heistä n. 1,4 miljoonaa kuolee sairauteen. Yleisintä tuberkuloosi on matalan ja keskitulon maissa etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Aasiassa.

Suomi kuuluu ns. matalan tuberkuloosin esiintyvyyden maihin. Vastasyntyneiden tuberkuloosirokotuksista eli BCG-rokotuksista luovuttiin vuonna 2006, mutta rokotus annetaan edelleen riskiryhmiin kuuluville lapsille. Uusia tartuntatapauksia todetaan alle 300 vuosittain. Vaikka sairastuneiden määrä on jatkuvasti vähentynyt, tuberkuloosi ei siis ole kokonaan hävinnyt.

Oireet ja diagnoosi

Tuberkuloosin oireita ovat pitkittynyt, jopa kuukausia kestävä yskä, limaisuus, yleistilan lasku, väsymys ja kuumeilu sekä veriyskä. Tuberkuloosi on tuberkuloosibakteerin aiheuttama tauti, jossa keuhkoihin muodostuu pieni tulehduspesäke. Tuberkuloosibakteerit voivat levitä sieltä veren tai imunesteen välityksellä myös muualle. Siksi tuberkuloosia voi esiintyä missä elimessä tahansa.

Tuberkuloosi tarttuu ja leviää ympäristöön pisaratartunnan välityksellä. Sitä levittävät sairaat, joiden ysköksissä on runsaasti keuhkojen tautipesäkkeistä tulevia bakteereja. Tuberkuloosia sairastavan ihmisen puhuessa, sekä etenkin yskiessä ja aivastaessa, ilmaan sinkoutuu hienojakoista bakteeripitoista pisarasumua. Terve ihminen saa tartunnan hengittäessään pisaroita. Tavallisesti elimistön puolustusjärjestelmä voittaa tuberkuloositartunnan ja pesäke paranee, mutta sen paikalle keuhkoihin jää pieni kalkkiarpi. Tartunta muuttaa ihmisen reaktiotapaa tuberkuloosikokeessa, jossa kyynärvarteen nousee kokeessa paukama.

Hoito

Tuberkuloosin hoidossa käytetään useita lääkeyhdistelmiä ja hoitojakso on pitkä. Koska kyse on tartuttavasta taudista, hoitojakson alussa sairastunut on ilmaeristyshuoneessa viikkoja, jopa kuukausia. Sairauden onnistunut hoito vaatiikin sairastuneelta ja hänen läheisiltään hoitoon sitoutumista ja keskinäistä tukea.

Maailmalla tavataan lääkkeille vastustuskykyisiä eli resistenttejä tuberkuloosikantoja (MDR-TB ja XDR-TB). Suomessa ne ovat harvinaisia.

Tuberkuloosin hoito ja tutkimukset ovat maksuttomia.

Lue lisää: www.tuberkuloosi.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR