Språk

Tuberkuloosi

Tuberkuloosi on ilmateitse tarttuva vakava sairaus.

Tuberkuloosi on todettava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta se ei leviäisi sairastuneen lähipiiriin. Joka vuosi maailmassa sairastuu n. 8 miljoonaa ihmistä tuberkuloosiin. Heistä n. 1,4 miljoonaa kuolee sairauteen. Yleisintä tuberkuloosi on matalan ja keskitulon maissa etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Aasiassa.

Suomi kuuluu ns. matalan tuberkuloosin esiintyvyyden maihin. Vastasyntyneiden tuberkuloosirokotuksista eli BCG-rokotuksista luovuttiin vuonna 2006, mutta rokotus annetaan edelleen riskiryhmiin kuuluville lapsille. Uusia tartuntatapauksia todetaan alle 300 vuosittain. Vaikka sairastuneiden määrä on jatkuvasti vähentynyt, tuberkuloosi ei siis ole kokonaan hävinnyt.

Oireet ja diagnoosi

Tuberkuloosin oireita ovat pitkittynyt, jopa kuukausia kestävä yskä, limaisuus, yleistilan lasku, väsymys ja kuumeilu sekä veriyskä. Tuberkuloosi on tuberkuloosibakteerin aiheuttama tauti, jossa keuhkoihin muodostuu pieni tulehduspesäke. Tuberkuloosibakteerit voivat levitä sieltä veren tai imunesteen välityksellä myös muualle. Siksi tuberkuloosia voi esiintyä missä elimessä tahansa.

Tuberkuloosi tarttuu ja leviää ympäristöön pisaratartunnan välityksellä. Sitä levittävät sairaat, joiden ysköksissä on runsaasti keuhkojen tautipesäkkeistä tulevia bakteereja. Tuberkuloosia sairastavan ihmisen puhuessa, sekä etenkin yskiessä ja aivastaessa, ilmaan sinkoutuu hienojakoista bakteeripitoista pisarasumua. Terve ihminen saa tartunnan hengittäessään pisaroita. Tavallisesti elimistön puolustusjärjestelmä voittaa tuberkuloositartunnan ja pesäke paranee, mutta sen paikalle keuhkoihin jää pieni kalkkiarpi. Tartunta muuttaa ihmisen reaktiotapaa tuberkuloosikokeessa, jossa kyynärvarteen nousee kokeessa paukama.

Hoito

Tuberkuloosin hoidossa käytetään useita lääkeyhdistelmiä ja hoitojakso on pitkä. Koska kyse on tartuttavasta taudista, hoitojakson alussa sairastunut on ilmaeristyshuoneessa viikkoja, jopa kuukausia. Sairauden onnistunut hoito vaatiikin sairastuneelta ja hänen läheisiltään hoitoon sitoutumista ja keskinäistä tukea.

Maailmalla tavataan lääkkeille vastustuskykyisiä eli resistenttejä tuberkuloosikantoja (MDR-TB ja XDR-TB). Suomessa ne ovat harvinaisia.

Tuberkuloosin hoito ja tutkimukset ovat maksuttomia.

Lue lisää: www.tuberkuloosi.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.