Språk

Oireet ja diagnoosi

Tietoa eri asbestisairauksien oireista ja diagnosoinnista.

Keuhkopussin muutokset eli plakkitauti

Keuhkopussin muutoksilla eli plakkitaudilla tarkoitetaan asbestin aiheuttamia ulomman keuhkopussikalvon paksuuntumia eli plakkeja.

Asbesti aiheuttaa erilaisia keuhkopussin muutoksia. Suurin osa näistä muutoksista on ulomman keuhkopussikalvon (parietaalipleuran) paksuuntumia eli plakkeja, joilla ei ole yleensä vaikutusta keuhkojen toimintaan. Niistä käytetään usein nimitystä plakkitauti.

Osa muutoksista on sisemmän keuhkopussinkalvon (viskeraalipleuran) kiinnikkeitä ja paksuuntumista, joilla voi runsaana esiintyessään olla huomattavaakin merkitystä keuhkojen toimintaan. Keuhkopussin muutokset voivat syntyä suhteellisen pienen altistumisen seurauksena kymmenien vuosien viipeellä. Keuhkopussin muutokset ovat selvästi yleisempi asbestin aiheuttama sairaus kuin asbestoosi tai syövät. Ne eivät ole syövän esiaste.

Asbestoosi

Asbestoosi eli asbestipölykeuhko on perinteinen asbestisairaus. Asbestoosi kehittyy hitaasti ja se vaatii pitkäaikaisen kohtalaisen voimakkaan tai voimakkaan asbestialtistumisen. Asbestoosissa keuhkokudokseen kehittyy laaja-alaista sidekudoslisää (fibroosia), joka pitkälle edettyään näkyy tavallisessa keuhkojen röntgenkuvassa. Aikaisemmin ja tarkemmin se näkyy röntgenillä ohutleikekerroskuvauksessa (HRCT), joka tehdäänkin aina asbestoosia epäiltäessä. Asbestoosin oireita ovat yleensä yskä ja rasitushengenahdistus, mutta se voi olla myös oireeton.

Keuhkokudokseen kehittyvä sidekudos on pysyvää, joten asbestoosista ei voi parantua, eikä siihen ole hoitoa. Asbestoosin ennuste on hyvin yksilöllinen. Tauti voi edetä, mutta myös pysyä lievänä.

Asbestoosin toteaminen ammattitaudiksi edellyttää vastaavaa altistumista ja altistumisselvitystä kuin keuhkosyövässä. Asbestoosi ei ole keuhkosyövän esiaste, vaikka sen yhteydessä syntynyt syöpä korvataan ammattitautina. Uusimman tiedon mukaan myös kurkunpään syöpä pitäisi korvata runsaasti asbestille altistuneille.

Mesoteliooma

Mesoteliooma eli keuhkopussin tai vatsakalvon pahanlaatuinen kasvain säilyy tavallisesti piilevänä 30 – 50 vuotta altistumisen alkamisesta. Sairaus voi syntyä hyvin lyhyen altistumisen seurauksena. Krokidoliitti eli siniasbesti aiheuttaa suuremman mesotelioomariskin kuin muut asbestikuidut.

Keuhkopussin syöpiä eli mesotelioomia todetaan Suomessa vuosittain 60 – 80. Mesoteliooma voi joskus esiintyä myös vatsakalvolla tai sydänpussissa. Mesoteliooma etenee yleensä nopeasti ja sen ennuste on huono.

Mesoteliooma on selkein asbestiin liittyvä ammattitautina korvattava sairaus, vähäinenkin työperäinen vähintään 10 vuotta aiemmin tapahtunut altistuminen asbestille riittää.  Tupakoinnilla ei ole syy-yhteyttä mesoteliooman syntymiseen, joten sitä ei oteta huomioon korvausratkaisussa. Yli 80 prosenttia mesotelioomaan sairastuneista on altistunut asbestille.

Keuhkosyöpä

Tupakointi yhdessä asbestialtistumisen kanssa nostaa keuhkosyöpäriskin jopa 20−50 kertaiseksi.  Suomessa todettavista keuhkosyövistä n. 5 % prosenttia on asbestin aiheuttamia.

Keuhkosyöpään sairastumisen ja altistumisen välinen viiveaika on yli 20 vuotta. Kaikki keuhkoputkista ja keuhkokudoksista lähtöisin olevat keuhkosyöpälaadut voivat olla ammattitautina korvattavia. Altistumisen on oltava selvä ennen kuin perusteet korvausta varten täyttyvät.

Keuhkosyövän ennuste riippuu syöpätyypistä ja sen levinneisyydestä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR