Språk

Korjausneuvojien julkaisut

Tästä osiosta löydät korjausneuvojien julkaisut: oppaita, opinnäytetöitä, korjaushankkeista pidettyjen blogien yhteenvedot jne.

Kuntotutkimuksista kiinnostuneille:

Vesa Asikainen (toim.)Sisäilmaongelmaisten koulurakennusten korjaaminen
Tämä opas käsittelee kuntotutkimuksia ja korjaushankkeen läpivientiä. Tutkimuksen johtajana toimi Teknillisen korkeakoulun LVI-laboratorion tutkimuspäällikkö Jarek Kurnitski ja projektipäällikkönä Juhani Pirinen Hengitysliitosta.

Omakotitalon omistajaa ja taloyhtiöitä kiinnostavat:

Heidi-Johanna Jokelainen: Kosteus- tai homevaurion korjauttaminen
Tässä oppaassa annetaan ohjeita omakotitalon omistajalle kosteus- tai homevauriokorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä tarvittavien sopimusten tekemiseen.

Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa
Opinnäytetyö sisältää ”Omakotitalon omistajan” sekä ”Taloyhtiön” -oppaat homevaurion korjauttamiseksi täytettyine malliesimerkkeineen.

Tuula Syrjänen: Eri vuosikymmenien omakotitalojen huolto-ohjeet
Opinnäytetyön tavoitteena oli kohdistaa tiedotusta erityisesti tavallisiin omakotitalojen omistajiin ja painottaa heille ennakoivan huollon tärkeyttä kosteus- ja homevaurioiden estämisessä. Omakotitalojen omistajia varten laadittiin internet-sivusto, www.hometalkoot.fi.

Pientalojen korjausrakentajia kiinnostavat:

Tommi Riippa ja Jussi Karjalainen: Jälleenrakennuskauden pientalon korjausopas

Tässä korjausoppaassa tarkastellaan jälleenrakentamiskauden pientalojen terveyshaittojen aiheuttajaksi epäiltyjä mikrobivaurioita ja niiden korjaustapoja.

Tapani Moilanen: 70-luvun pientalon korjausopas
Tämän korjausoppaan sisältöön on kerätty tyypillisimmät 1970-luvun pientalon terveyshaittoja aiheuttavat rakenteiden vauriot sekä vaurion syntymisen mahdollistavat seikat.

Juhani Pirinen: Pientalojen mikrobivauriot - Lähtökohtana asukkaiden kokemat terveyshaitat
Tutkimuksessa esitellään erilaisia mikrobivaurioita ja arvioidaan niiden syntymiseen johtaneita syitä.

Katso myös: opastilaus

Sisäilma-, ulkoilma- ja korjausoppaat

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ