Språk

Allerginen nuha

Allergisella nuhalla tarkoitetaan nenän limakalvon sairautta, jonka oireet johtuvat limakalvon allergisesta tulehdusreaktiosta. Allergia oireilee silmissä, nenässä, keuhkoissa, ihossa ja suolistossa.

Kohtalainen ja vaikea allerginen nuha lisää riskiä sairastua astmaan nelinkertaiseksi. Astma ja allerginen nuha esiintyvät usein yhdessä ja niiden syntymekanismi on samankaltainen: nenään tuleva allergeeni aiheuttaa tulehduksen.  Astmataipumuksen omaavilla henkilöillä tulehdus leviää immuunipuolustusjärjestelmän kautta keuhkoihin. Kyseessä ei ole bakteeri- eikä virustulehdus. Jos allergista nuhaa hoidetaan hyvin, riski sairastua astmaan pienenee huomattavasti.

Ota yhteys lääkäriin, mikäli sinulla on allergisen nuhan lisäksi alahengitysteiden oireita kuten pitkittynyttä yskää, hengenahdistusta tai toistuvia keuhkoputkentulehduksia.

Allergiat ja allerginen nuha ovat yleisiä sairauksia Suomessa, koska elinympäristömme on siistimpi ja hygieenisempi kuin aiemmin. Elimistön immuunipuolustusjärjestelmällä ei enää ole yhtä paljon haasteita kuin ennen: ravinto on puhdasta ja pitkälle käsiteltyä ja mikrobeille altistuminen vähäisempää. Osalla ihmisistä elimistö ylireagoi tilanteeseen ja käynnistää puolustusreaktion kohdatessaan vaarattomia ympäristöstä tulevia altisteita kuten esimerkiksi eläin- ja siitepölyä.

Joka neljäs suomalainen sairastaa allergista nuhaa. Se on lapsuusiän tavallisimpia sairauksia, mutta pienillä lapsilla se voidaan sekoittaa virusten aiheuttamaan ylähengitysteiden infektioon. Allergisen nuhan esiintyvyys kasvaa iän myötä. Allerginen nuha on usein alihoidettu ja sitä sairastetaan turhaan.

Lue allergisesta nuhasta Avainapteekkien sivuilla

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ