Språk

Allergisen nuhan hoito

Lääkehoidot ja siedätys

Allergisen nuhan hoito perustuu lääkitykseen ja oireita aiheuttavan allergeenin välttämiseen. Kausiluonteisessa nuhassa peruslääkitys on antihistamiini, joka estää allergian keskeisen välittäjäaineen histamiinin vaikutusta. Antihistamiini auttaa nuhaoireisiin nopeasti, tehoaa aivasteluun ja limaneritykseen.

Kausiluonteisen nuhan hoidossa voidaan nenän tukkoisuuteen käyttää paikallissteroidia, joka lievittää allergista tulehdusreaktiota. Lääkitys kannattaa aloittaa jo ennen oireiden alkamista, esimerkiksi ennen pahinta siitepölyaikaa, sillä lääkkeiden teho tulee esille muutaman päivän kuluttua hoidon aloittamisesta.

Leukotireenisalpaajat vähentävät allergista tulehdusreaktiota ja allergisia oireita sekä nenän että keuhkoputkien limakalvoilla.

Kromonit hillitsevät allergista reaktiota. Tukkoiseen nenään voi saada apua myös nenän limakalvoja supistavista lääkkeistä. Ne auttavat nopeasti, mutta lyhytaikaisesti, eikä nenäsuihkeita pidä käyttää kymmentä päivää pidempään, ellei lääkäri ole ohjannut toisin.

Allergisen nuhan hoidossa voidaan käyttää myös siedätyshoitoa. Siinä elimistö totutetaan pienillä, säännöllisillä annoksilla allergeeniin. Tavoitteena on, että tottumisen myötä elimistö ei enää reagoi siihen. Siedätyshoitoa annetaan pistoksina ja tabletteina. Sitoutumista vaativa hoito kestää tavallisesti kolme vuotta.

Katso lisää: Allergiaterveys-sivusto

Näin hoidat kotona nuhaoireita:

• Käy iltaisin suihkussa, jotta saat allergeenit pois iholta ja hiuksistasi.
  • Vaihda vuodevaatteet tavallista useammin. Kuivata pyykki ja tuuleta vaatteet sisätiloissa pahimpaan siitepölyaikaan.
  • Siivoaminen kannattaa tehdä huolella: Suosi pölyjen pyyhintää kostealla liinalla. Eteisen siivoamiseen kannattaa kiinnittää erityishuomiota, ettei siitepöly kantaudu pidemmälle kotiin.
  • Jos kodissasi on koneellinen ilmanvaihto, muista vaihtaa suodattimet säännöllisesti. Laita ikkunoihisi suodattimet.
  • Jos sinulla on auto, imuroi se usein. Muista myös vaihtaa raitisilmasuodatin säännöllisesti.

Tunnista nuhan pahenemisvaiheet ja toimi oikein:

• Pahenemisvaiheen merkkejä ovat aivastelu tavallista useammin, vuotava ja tukkoinen nenä sekä yöllä suun kautta hengittäminen.
  • Kaksinkertaista silloin nenään sumutettava kortisoni 1−2 viikon ajaksi. Muista säännöllinen antihistamiinilääkitys. Käytä tilapäistä nenän limakalvoja supistavaa ja avaavaa lääkitystä.
  • Kostuta nenän limakalvoja esimerkiksi öljysuihkeilla tai tipoilla.
  • Käytä nenähuuhtelukannua päivittäin.
  • Jos oireet eivät helpota, ota yhteys lääkäriin.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR