Språk

Helle

Helteeltä suojaudut hakeutumalla viileään ja huolehtimalla nesteytyksestä.

Näin suojaudut helteeltä:

Hakeudu viileään. Asunnossa lämpötilan pitäisi olla alle + 25 astetta.  Muista, että lämmönsieto on hyvin yksilöllistä.

• Asuntoa voi viilentää pitämällä verhot kiinni, vähentämällä kodinkoneista aiheutuvaa lämmöntuottoa ja tuulettamalla yöllä.
  • Sälekaihtimet kannattaa kääntää kupera puoli ulospäin, sillä se heijastaa uv-säteet takaisin pihalle.
  • Pukeutumalla voi vähentää kehon lämpötilaa myös sisällä. Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti.
  • Myös kylmä suihku viilentää.

Huolehdi nesteytyksestä.

• Helteellä pitää juoda n. 1,5 kertaisesti verrattuna normaaliin määrään.
  • Helteellä pitää juoda, vaikka ei janottaisikaan.
  • Syö välillä jotain suolapitoista.
  • Lääkäriltä kannattaa kysyä neuvoja nesteytykseen.

Tarkista lääkityksen vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen, sillä lääkitys voi voimistaa lämpöoireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Lääkäriltä on syytä tarkistaa myös kokonaislääkityksen ja kuumuuden yhteisvaikutus.

Helteellä ilmassa on enemmän epäpuhtauksia. Hellejaksot aiheuttavat erityisen haasteen hengityssairaille, sillä helteellä ilmassa on keskimäärin enemmän epäpuhtauksia. Otsonin määrä kohoaa ja ilman mikropartikkelit kulkeutuvat myös sisätiloihin. Pahimmillaan molemmat lisäävät kuolleisuutta hellejaksojen aikana.

Lue lisää Kuumainfo.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen