Språk

Helle

Helteeltä suojaudut hakeutumalla viileään ja huolehtimalla nesteytyksestä.

Näin suojaudut helteeltä:

Hakeudu viileään. Asunnossa lämpötilan pitäisi olla alle + 25 astetta.  Muista, että lämmönsieto on hyvin yksilöllistä.

• Asuntoa voi viilentää pitämällä verhot kiinni, vähentämällä kodinkoneista aiheutuvaa lämmöntuottoa ja tuulettamalla yöllä.
  • Sälekaihtimet kannattaa kääntää kupera puoli ulospäin, sillä se heijastaa uv-säteet takaisin pihalle.
  • Pukeutumalla voi vähentää kehon lämpötilaa myös sisällä. Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti.
  • Myös kylmä suihku viilentää.

Huolehdi nesteytyksestä.

• Helteellä pitää juoda n. 1,5 kertaisesti verrattuna normaaliin määrään.
  • Helteellä pitää juoda, vaikka ei janottaisikaan.
  • Syö välillä jotain suolapitoista.
  • Lääkäriltä kannattaa kysyä neuvoja nesteytykseen.

Tarkista lääkityksen vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen, sillä lääkitys voi voimistaa lämpöoireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Lääkäriltä on syytä tarkistaa myös kokonaislääkityksen ja kuumuuden yhteisvaikutus.

Helteellä ilmassa on enemmän epäpuhtauksia. Hellejaksot aiheuttavat erityisen haasteen hengityssairaille, sillä helteellä ilmassa on keskimäärin enemmän epäpuhtauksia. Otsonin määrä kohoaa ja ilman mikropartikkelit kulkeutuvat myös sisätiloihin. Pahimmillaan molemmat lisäävät kuolleisuutta hellejaksojen aikana.

Lue lisää Kuumainfo.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.