Språk

CPAP-laitteet

Tietoa CPAP-hoidosta ja CPAP-laitteiden käytöstä.

Uniapnean hoidossa käytetään yleisesti nenän kautta annettavaa ylipainehengityshoitoa eli nenä-CPAP -hoitoa (Continuous Positive Airway Pressure). Siinä kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumista unen aikana. Laite ei poista tautia, mutta parantaa unen- ja elämänlaatua, vähentää koettua päiväväsymystä sekä muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Terveydenhuolto voi lainata lääkärin määräyksellä CPAP-laitteen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi. Hoitohenkilökunta (yleensä unihoitaja), opettaa laitteen käytön, sovittaa oikeanlaisen maskin sekä opastaa niiden huollossa.

CPAP-hoitoa ei kannata keskeyttää esim. loman ajaksi, sillä oireet palaavat jo 1−2 ilman laitetta nukutun yön jälkeen.

CPAP-hoidon aloitusvaiheeseen voi liittyä vesinuhaa, joka vähenee yleensä hoidon jatkuessa. Jos ongelma ei häviä, limakalvoja kannattaa kosteuttaa. Vesinuha on oire nenän limakalvojen kuivumisesta. Alkuvaiheessa voi vatsaan myös kertyä ilmaa, mutta useimmiten oireet häviävät laitteeseen tottumisen myötä. Tarvittaessa ilmavaivoja voi hoitaa ilmavaivalääkkeillä. Maskityypin vaihtaminen tai kostutuksen lisääminen laitehoitoon vähentää usein ilman kertymistä.

Nenän ollessa avoin, hengittäminen sujuu sen kautta, jolloin suun ja nielun limakalvot eivät voimakkaasti kuivu. CPAP-hoidossa yleistä on nenän tukkoisuus sekä limakalvojen ja suun kuivuminen. Oireita voi helpottaa lämminvesikostuttimella, nenä-suumaskin avulla ja nenätipoilla. Limakalvojen kuivumista voi hoitaa nenää kostuttavilla ja hoitavilla sumutteilla tai nenähuuhtelukannulla. Suun limakalvoja voi kostuttaa ruokaöljyllä tai apteekeissa myynnissä olevilla suuta kostuttavilla geeleillä.

CPAP-maski ja CPAP-laite

CPAP-laitteeseen kuuluu maski, joka kiinnittyy letkulla itse laitteeseen. Yleisimmin käytössä on nenämaski, nenä-suumaski tai sierainmaski. Olemassa on myös suumaskeja ja kasvot kokonaan peittäviä maskeja. CPAP-laitteessa voi olla myös lämminvesikostutin.

Nenämaski ja nenä-suumaski otsatuella

Nenä-suumaski ja sierainmaski

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe