Språk

CPAP-laitteet

Tietoa CPAP-hoidosta ja CPAP-laitteiden käytöstä.

Uniapnean hoidossa käytetään yleisesti nenän kautta annettavaa ylipainehengityshoitoa eli nenä-CPAP -hoitoa (Continuous Positive Airway Pressure). Siinä kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumista unen aikana. Laite ei poista tautia, mutta parantaa unen- ja elämänlaatua, vähentää koettua päiväväsymystä sekä muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Terveydenhuolto voi lainata lääkärin määräyksellä CPAP-laitteen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi. Hoitohenkilökunta (yleensä unihoitaja), opettaa laitteen käytön, sovittaa oikeanlaisen maskin sekä opastaa niiden huollossa.

CPAP-hoitoa ei kannata keskeyttää esim. loman ajaksi, sillä oireet palaavat jo 1−2 ilman laitetta nukutun yön jälkeen.

CPAP-hoidon aloitusvaiheeseen voi liittyä vesinuhaa, joka vähenee yleensä hoidon jatkuessa. Jos ongelma ei häviä, limakalvoja kannattaa kosteuttaa. Vesinuha on oire nenän limakalvojen kuivumisesta. Alkuvaiheessa voi vatsaan myös kertyä ilmaa, mutta useimmiten oireet häviävät laitteeseen tottumisen myötä. Tarvittaessa ilmavaivoja voi hoitaa ilmavaivalääkkeillä. Maskityypin vaihtaminen tai kostutuksen lisääminen laitehoitoon vähentää usein ilman kertymistä.

Nenän ollessa avoin, hengittäminen sujuu sen kautta, jolloin suun ja nielun limakalvot eivät voimakkaasti kuivu. CPAP-hoidossa yleistä on nenän tukkoisuus sekä limakalvojen ja suun kuivuminen. Oireita voi helpottaa lämminvesikostuttimella, nenä-suumaskin avulla ja nenätipoilla. Limakalvojen kuivumista voi hoitaa nenää kostuttavilla ja hoitavilla sumutteilla tai nenähuuhtelukannulla. Suun limakalvoja voi kostuttaa ruokaöljyllä tai apteekeissa myynnissä olevilla suuta kostuttavilla geeleillä.

CPAP-maski ja CPAP-laite

CPAP-laitteeseen kuuluu maski, joka kiinnittyy letkulla itse laitteeseen. Yleisimmin käytössä on nenämaski, nenä-suumaski tai sierainmaski. Olemassa on myös suumaskeja ja kasvot kokonaan peittäviä maskeja. CPAP-laitteessa voi olla myös lämminvesikostutin.

Nenämaski ja nenä-suumaski otsatuella

Nenä-suumaski ja sierainmaski

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ