Språk

Oireet ja diagnoosi

Astman oireita on usein öisin ja aamuisin. Oireilua yksilöllisesti pahentavat hengitysteiden virusinfektiot, rasitus, kylmä ilma ja allergeenit.

Lievässä ja alkavassa astmassa keuhkojen toiminta on suurimman osan ajasta normaalia ja oireita esiintyy vain ajoittain. Vaikeassa astmassa oireilu ja keuhkoputkien ahtautuminen voi olla pysyvää ja osin palautumatonta.

Astmaoireet ovat vaihtelevia ja ne voivat pahentua sekä äkillisesti että vähitellen ajan kanssa. Jotkut henkilöt oireilevat vain rasituksessa.

Astman yleisimpiä oireita ovat:

• pitkittynyt yskä
  • lisääntynyt limaneritys
  • hengenahdistus
  • uloshengityksen ajoittainen vinkuna tai pihinä.

Astma todetaan puhalluskokeilla eli spirometrian ja kotona tehtävän kaksiviikkoisen PEF-seurannan avulla. Spirometria on keuhkojen toimintaa mittaava puhalluskoe, joka kertoo keuhkojen tilavuuden sekä sen, kuinka hyvin keuhkoputket ovat auki. Tuloksiin vaikuttavat ikä, pituus ja sukupuoli. Tuloksia verrataan samaa sukupuolta olevien samanikäisten ja -pituisten tuloksiin.

Puhalluskokeilla mitataan ilmavirtausta keuhkoputkissa ennen lääkettä ja keuhkoputkia avaavan lääkkeen jälkeen. Astmaa voidaan epäillä, jos PEF-seurannan arvot eroavat aamulla ja illalla selvästi toisistaan ja avaavaa lääkettä käytettäessä arvot paranevat. Tarvittaessa voidaan tehdä rasituskoe tai altistuskokeita.

Voit tehdä itse astmatestin ennen lääkärin hoitoon hakeutumista.

Allerginen ja ei-allerginen astma

Astman taudinkuvia on erilaisia lievästä vaikeaan astmaan. Toisilla astma on seurausta allergisesta herkistymisestä, toisilla siihen liittyy voimakas astmatulehdus keuhkoputkien limakalvolla. Noin puolella astmaa sairastavista aikuisista on allerginen astma. Heillä on usein myös taipumus atooppiseen ihottumaan. He reagoivat herkästi allergeeneille, joille ovat herkistyneet. Lue lisää sivulta Allerginen nuha.

Astma ja keuhkoahtaumatauti (COPD)

Keuhkoahtaumataudin (COPD) ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.

Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Joidenkin arvioiden mukaan jopa joka toinen keuhkoahtaumaa sairastavista sairastaa myös astmaa.

Lue lisää: Keuhkoahtaumatauti

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Mäntylä kertoo vaikeasta astmasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Lehtimäki kertoo toiminnallisista hengityshäiriöistä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR