Språk

Oireet ja diagnoosi

Astman oireita on usein öisin ja aamuisin. Oireilua yksilöllisesti pahentavat hengitysteiden virusinfektiot, rasitus, kylmä ilma ja allergeenit.

Lievässä ja alkavassa astmassa keuhkojen toiminta on suurimman osan ajasta normaalia ja oireita esiintyy vain ajoittain. Vaikeassa astmassa oireilu ja keuhkoputkien ahtautuminen voi olla pysyvää ja osin palautumatonta.

Astmaoireet ovat vaihtelevia ja ne voivat pahentua sekä äkillisesti että vähitellen ajan kanssa. Jotkut henkilöt oireilevat vain rasituksessa.

Astman yleisimpiä oireita ovat:

• pitkittynyt yskä
  • lisääntynyt limaneritys
  • hengenahdistus
  • uloshengityksen ajoittainen vinkuna tai pihinä.

Astma todetaan puhalluskokeilla eli spirometrian ja kotona tehtävän kaksiviikkoisen PEF-seurannan avulla. Spirometria on keuhkojen toimintaa mittaava puhalluskoe, joka kertoo keuhkojen tilavuuden sekä sen, kuinka hyvin keuhkoputket ovat auki. Tuloksiin vaikuttavat ikä, pituus ja sukupuoli. Tuloksia verrataan samaa sukupuolta olevien samanikäisten ja -pituisten tuloksiin.

Puhalluskokeilla mitataan ilmavirtausta keuhkoputkissa ennen lääkettä ja keuhkoputkia avaavan lääkkeen jälkeen. Astmaa voidaan epäillä, jos PEF-seurannan arvot eroavat aamulla ja illalla selvästi toisistaan ja avaavaa lääkettä käytettäessä arvot paranevat. Tarvittaessa voidaan tehdä rasituskoe tai altistuskokeita.

Voit tehdä itse astmatestin ennen lääkärin hoitoon hakeutumista.

Allerginen ja ei-allerginen astma

Astman taudinkuvia on erilaisia lievästä vaikeaan astmaan. Toisilla astma on seurausta allergisesta herkistymisestä, toisilla siihen liittyy voimakas astmatulehdus keuhkoputkien limakalvolla. Noin puolella astmaa sairastavista aikuisista on allerginen astma. Heillä on usein myös taipumus atooppiseen ihottumaan. He reagoivat herkästi allergeeneille, joille ovat herkistyneet. Lue lisää sivulta Allerginen nuha.

Astma ja keuhkoahtaumatauti (COPD)

Keuhkoahtaumataudin (COPD) ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.

Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Joidenkin arvioiden mukaan jopa joka toinen keuhkoahtaumaa sairastavista sairastaa myös astmaa.

Lue lisää: Keuhkoahtaumatauti

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Lehtimäki kertoo toiminnallisista hengityshäiriöistä.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.