Språk

Astman omahoito

Astman omahoidolla tarkoitetaan sairastuneen osallistumista oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen terveydenhuollon ammattilaisten tukemana.

Astmaa sairastava on itse sairautensa paras asiantuntija. Hän pystyy tekemään sairautensa hoitoon liittyviä valintoja ja päätöksiä itse, kun on oppinut tuntemaan oman sairautensa tarpeeksi hyvin.

Astmaa sairastavan omahoitoon kuuluvat:

• Säännöllinen lääkkeiden otto.
  • Oman voinnin seuraaminen ja oireiden tunnistaminen.
  • Ärsykkeiden välttäminen.
  • PEF-arvojen seuraaminen tarvittaessa.
  • Lääkityksen sääteleminen lääkäriltä saatujen ohjeiden mukaan esimerkiksi flunssa-, pakkas- tai siitepölykaudella.

Pyydä lääkäriltä kirjalliset ohjeet omahoidon ja erityisesti lääkehoidon tueksi. Ohjeista on helppo tarkistaa, miten toimia eri tilanteissa. Jos astman hyvää hoitotasapainoa ei yrityksistä huolimatta saavuteta, on ensimmäiseksi tarkistettava lääkärin kanssa, onko diagnoosi oikea tai onko astman rinnalla toinen sairaus. Lue lisää astman hallinnasta Lääkärilehden artikkelista.

PEF-seuranta

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. On tärkeää selvittää itselle hyvä PEF-arvo. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Leena Tuomisto kertoo aikuisena alkaneesta astmasta ja sen hallinnasta uusien tutkimustuloksien valossa.

Videossa terveydenhuollon maisteri Mervi Puolanne kertoo liikunnasta astman omahoidon näkökulmasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ