Språk

Parveketupakointi

Tupakkalaki antaa asuntoyhteisölle mahdollisuuden hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin. Tupakointikiellon hakemiseen vaaditaan yhtiökokouksen enemmistöpäätös.

Kunnan on määrättävä tupakointikielto silloin, kun tupakansavu kulkeutuu säännöllisesti esimerkiksi rakenteiden kautta toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin. Tupakointikielto voidaan määrätä vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista estää rakenteiden korjaamisella tai muilla kohtuullisilla toimilla. Lisäksi ennen kiellon määräämistä asunnon haltijalle on varattava mahdollisuus estää savun kulkeutuminen omilla toimillaan. Asuinhuoneiston asuintilaa koskeva tupakointikielto ei koske sähkösavukkeen käyttämistä.

Kiinteistöliiton mukaan vuoteen 2018 mennessä tietoon tulleissa kieltopäätöksissä tupakointikiellon viranomaiskäsittelyn hinta on vaihdellut noin 500 ja 1500 euron välillä. Kustannuksiin vaikuttaa muun muassa viranomaiskäsittelyn vaatima työaika. Tästä syystä taloyhtiön kannattaa valmistella tupakointikieltohakemuksensa huolellisesti. Taloyhtiön on hyvä yhteyttä asiaa paikkakunnalla hoitavaan viranomaiseen jo ennen tupakointikiellon hakuprosessin aloittamista.

79 § Tupakointikiellon määrääminen asuntoyhteisöön

Asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin. Hakemuksessa tarkoitettujen tilojen haltijoita on kuultava ennen hakemuksen tekemistä.

Kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin. Tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Asuinhuoneiston asuintilaa koskeva tupakointikielto ei koske sähkösavukkeen käyttämistä.

Kunnan on peruutettava määräämänsä tupakointikielto asuntoyhteisön hakemuksesta, jos kiellolle ei muuttuneiden olosuhteiden vuoksi ole enää perusteita. Kielto voidaan peruuttaa myös tilan haltijan hakemuksesta, jos asuntoyhteisö ei olennaisesti muuttuneista olosuhteista huolimatta hae kiellon peruuttamista. Tarkempia säännöksiä tupakointikieltoa ja sen peruuttamista koskevan hakemuksen tekemisestä ja asuntoyhteisön toimittaman kuulemisen kirjaamisesta hakemukseen voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.

Tupakkalaki löytyy kokonaisuudessaan Eduskunnan sivuilta

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen