Språk

Sopimusasiakirjat

Homekorjaustyön toteuttamista varten tarvitaan kirjalliset sopimusasiakirjat, jotka kertovat mitä korjataan ja miten. Sopimusasiakirjat sisältävät yleensä korjaussuunnitelman, työselosteen ja niihin liittyviä teknisiä asiakirjoja (esim. siivous-, suojaus- ja alipaineistusohjeet). Tarjouspyynnössä ja urakkasopimuksessa sovitaan, kuka vastaa mistäkin ja mitä korjaustyöstä on sovittu.

Korjaussuunnitelmaan, urakka-asiakirjojen laadintaan ja valvontasopimukseen kannattaa panostaa. Mitä yksityiskohtaisempi urakkatarjouspyyntö korjaussuunnitelmineen on, sitä helpompi urakoitsijan on antaa urakkatarjous ja toteuttaa työ. Kun sopimuksissa on selkeästi esitetty homekorjaustyön sisältö, on sekä rakennuttajalla että sopimuskumppanilla yhteisymmärrys sopimuksen ja työn sisällöstä.

Myös materiaalien säilytys ja purkutöiden suojaus on kirjattava tarkasti. Moni homekorjausurakka on pilattu sillä, että huonosti työmaalla säilytetyt (esimerkiksi kostuneet) materiaalit on laitettu korjaustyön yhteydessä rakenteeseen. Purkutöiden suojaus on usein kirjattu korjaussuunnitelmaan, mutta suojausten tarkastusta ei ole muistettu kirjata valvonta- eikä urakkasopimuksiin. Homevauriokorjauksessa käsitellään terveydelle haitallisia epäpuhtauksia, joten purkutöiden suojausten on oltava kunnossa.

Rakennuttajan tehtävänä on määritellä homevauriokorjauksen urakka-asiakirjat. Ei ole olemassa valmiita urakkasopimusasiakirjoja, joihin olisi kirjattu valmiiksi rakennuttajan homevauriokorjauksen kannalta oleelliset asiat. Rakennuttajan kannattaa tilata urakka-asiakirjojen teko ammattilaiselta (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija) jotta homevauriokorjauksen yksityiskohdat tulee kirjattua sopimuksiin. Tällaisen ammattilaisen olisi hyvä olla mukana alusta alkaen.

Valvonta- ja urakkatarjouspyynnöissä sekä urakoitsijan ja valvojan kanssa solmittavissa sopimuksissa on oltava ainakin seuraavat lauseet materiaalin säilytyksestä ja purkutöiden suojauksesta sekä korvausvelvollisuudesta:

• Urakoitsija on velvollinen omalla kustannuksellaan ostamaan tilalle uudet vastaavat materiaalit, jos materiaaleja ei ole säilytetty oikein. Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.
  • Purku- ja suojaustyöt tehdään RATU 82-0383-kortin mukaisesti. Urakoitsija on velvollinen teettämään homeettomaksi siivouksen koko rakennukseen/huoneistoon (riippuen onko kyseessä omakotitalo vai taloyhtiö) sekä puhdistamaan ilmanvaihtokanavistot ja irtaimiston, mikäli purku- ja suojaustöissä havaitaan puutteita.

RATU 82-0383 -kortti

Sopimuslomakkeet

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.