Språk

Urakkamuodon valinta

Urakkamuodon valinta riippuu korjauskohteesta. Omakotitalon homekorjaustöissä kokonaisurakka on paras vaihtoehto.

Urakkamuodot jaotellaan:

• suoritusvelvollisuuden laajuuden
  • urakkahinnan maksuperusteen
  • urakoitsijoiden välisten suhteiden mukaan.

Urakkamuoto valitaan yleensä yhdessä konsultin kanssa (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija).

Omakotitalojen homekorjaustöissä paras vaihtoehto on kokonaisurakka

Kokonaisurakan etuna on, että sopimus tehdään yhden urakoitsijan kanssa. Urakoitsija hankkii omat aliurakoitsijansa ja vastaa kaikista (rakennus, sähkö- ja LVI) urakkasopimuksen mukaisista töistä.

Jos urakoitsijalla ei ole tarvittavia aliurakoitsijoita, joudutaan käyttämään jaettua tai osa-urakkamuotoa. Käytännössä näissä työ jaetaan pääurakkaan ja sivu-urakoihin (esim. rakennus, maarakennus, lvi, sähkö). Rakennuttaja tekee omat sopimukset eri urakoitsijoiden kanssa. Tällöin eri urakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen on rakennuttajan vastuulla. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä alistamissopimus, jolla alistetaan sivu-urakat pääurakkaan ja vastuu urakoiden yhteensovittamisesta siirtyy pääurakoitsijalle. Mallisopimus löytyy Rakennustietosäätiön lomakkeelta RT 16-10220.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiöiden homekorjaushankkeen urakkamuodot

Taloyhtiön on urakkamuotoa valitessaan tiedettävä:

• kenelle se haluaa korjaushankkeen vastuut jakautuvan
  • kuinka paljon riskinottokykyä tarvitaan
  • paljonko korjaushanke vaatii taloyhtiöltä osaamista ja aikaa.

Urakkamuoto määrää sen, mitkä tehtävät ovat urakoitsijan, mitkä palkatun konsultin ja mitkä taloyhtiön vastuulla. Koska taloyhtiön riskinottokyky on yleensä pieni ja ajankäyttö rajallista, on valittu urakkamuoto yleensä pääurakkamuoto. Tällöin pääurakoitsija vastaa kaikesta. Pienehköissä korjaustöissä joudutaan usein käyttämään osaurakkamuotoa, jolloin työn eri osista tehdään erilliset sopimukset. Osaurakkamuodossa tilaajalla on suurempi vastuu, joten jos taloyhtiöllä ei ole osaamista homekorjaushankkeen johtamiseen, riskit hankkeessa ovat suuremmat. Sopiva urakkamuoto saadaan valittua ottamalla huomioon homekorjaushankkeeseen erityispiirteet ja laajuus.

Pientalojen homekorjaushankkeiden urakkamuodot
Pientalojen homekorjaushankkeiden pääasialliset urakkamuodot. (Lähde: www.hometalkoot.fi)

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.