Språk

Urakkamuodon valinta

Urakkamuodon valinta riippuu korjauskohteesta. Omakotitalon homekorjaustöissä kokonaisurakka on paras vaihtoehto.

Urakkamuodot jaotellaan:

• suoritusvelvollisuuden laajuuden
  • urakkahinnan maksuperusteen
  • urakoitsijoiden välisten suhteiden mukaan.

Urakkamuoto valitaan yleensä yhdessä konsultin kanssa (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija).

Omakotitalojen homekorjaustöissä paras vaihtoehto on kokonaisurakka

Kokonaisurakan etuna on, että sopimus tehdään yhden urakoitsijan kanssa. Urakoitsija hankkii omat aliurakoitsijansa ja vastaa kaikista (rakennus, sähkö- ja LVI) urakkasopimuksen mukaisista töistä.

Jos urakoitsijalla ei ole tarvittavia aliurakoitsijoita, joudutaan käyttämään jaettua tai osa-urakkamuotoa. Käytännössä näissä työ jaetaan pääurakkaan ja sivu-urakoihin (esim. rakennus, maarakennus, lvi, sähkö). Rakennuttaja tekee omat sopimukset eri urakoitsijoiden kanssa. Tällöin eri urakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen on rakennuttajan vastuulla. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä alistamissopimus, jolla alistetaan sivu-urakat pääurakkaan ja vastuu urakoiden yhteensovittamisesta siirtyy pääurakoitsijalle. Mallisopimus löytyy Rakennustietosäätiön lomakkeelta RT 16-10220.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiöiden homekorjaushankkeen urakkamuodot

Taloyhtiön on urakkamuotoa valitessaan tiedettävä:

• kenelle se haluaa korjaushankkeen vastuut jakautuvan
  • kuinka paljon riskinottokykyä tarvitaan
  • paljonko korjaushanke vaatii taloyhtiöltä osaamista ja aikaa.

Urakkamuoto määrää sen, mitkä tehtävät ovat urakoitsijan, mitkä palkatun konsultin ja mitkä taloyhtiön vastuulla. Koska taloyhtiön riskinottokyky on yleensä pieni ja ajankäyttö rajallista, on valittu urakkamuoto yleensä pääurakkamuoto. Tällöin pääurakoitsija vastaa kaikesta. Pienehköissä korjaustöissä joudutaan usein käyttämään osaurakkamuotoa, jolloin työn eri osista tehdään erilliset sopimukset. Osaurakkamuodossa tilaajalla on suurempi vastuu, joten jos taloyhtiöllä ei ole osaamista homekorjaushankkeen johtamiseen, riskit hankkeessa ovat suuremmat. Sopiva urakkamuoto saadaan valittua ottamalla huomioon homekorjaushankkeeseen erityispiirteet ja laajuus.

Pientalojen homekorjaushankkeiden urakkamuodot
Pientalojen homekorjaushankkeiden pääasialliset urakkamuodot. (Lähde: www.hometalkoot.fi)

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ