Språk

Homekorjausurakan vaiheet

Hyvä tiedonkulku edistää homekorjaushankkeen onnistumista.

Tee kirjallinen sopimus homekorjaushankkeen valvojan kanssa (esim. Rakennustyön valvontasopimus RT 80346). Velvoita valvontasopimuksessa valvoja tarkastamaan korjaussuunnittelijan listan mukaiset työvaiheet, ennen kuin urakka voi jatkua.

Homekorjausurakkaan on nimettävä yksi henkilö (esim. työnjohtaja tai kosteusvauriokorjaustyön valvoja), jonka vastuulla on välittää tietoa korjauksen eri osapuolille.

Aloituskokouksessa käydään läpi mm. työturvallisuusasiat ja korjaustyöurakka.

• Kaikkien korjaustyön osapuolien on tiedettävä, mitä asetetut tavoitteet ovat ja mitä niiden saavuttamiseksi on tehtävä (suunnitteluvaihe, työmaa, tarkastukset ja vastaanotto).
  • Urakoitsijan laadunvalvonta on tärkeää.
  • Suunnittelutyö on dokumentoitava huolellisesti.
  • Korjaustyövaiheet on dokumentoitava huolellisesti. Korjaustoimenpiteistä on hyvä tehdä raportti, jossa tehdyt toimenpiteet on kuvattu. Raporttiin kannattaa merkitä myös käytetyt materiaalit, puhdistus- ja desinfiointikemikaalit sekä kosteuden mittauspaikat ja –tulokset. Hyvä keino täydentää raportin sisältöä on ottaa valokuvia korjaustyön eri vaiheista.

Valvoja valvoo, että työ toteutetaan urakkasopimuksen mukaisesti työvaihe kerrallaan. Urakka ei voi edetä vaiheesta toiseen, ennenkuin valvoja on tarkistanut hyväksynyt tehdyt työt. Näin rakenteita ei tarvitse repiä jälkikäteen auki, eikä olla epävarma korjaustavasta.

Asuinrakennuksen homekorjauksen vaiheet
Kuvan lähde: www.hometalkoot.fi

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe