Språk

Vinkkejä ja oppaita

Hometalkoot -projektissa on tuotettu kaksi opasta, joissa annetaan ohjeita homekorjaustyön toteuttajana toimivalle tavalliselle ihmiselle.

Hengitysliitto ylläpitää www.hometalkoot.fi -verkkosivustoa, joka sai alkunsa Ympäristöministeriön hometalkoot –projektista. Projekti tuotti myös 2 opasta tavalliselle ihmiselle (omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- ja taloyhtiön hallitus) homekorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä niihin liittyvien sopimusten tekemiseen.

Oppaat helpottavat korjaustöihin ryhtymistä ja hankkeen läpiviemistä: Niissä käydään lävitse tarkemmin, mitä asiantuntijoita homekorjausurakan läpivientiin tarvitaan, ja mitkä ovat heidän roolinsa ja vastuualueensa. Oppaissa esitellään eri urakkamuotoja ja otetaan kantaa niiden sopivuudesta. Lisäksi niissä kerrotaan työmaan valvonnasta, kosteudenhallinnasta ja homekorjausurakan jälkeisen siivouksen ja seurannan tärkeydestä.

Löydät oppaista homekorjauksen malliesimerkin korjaussuunnitelmineen, täytettyine tutkimus-, suunnittelu- ja valvontasopimuksineen sekä urakka-asiakirjoineen. Näet, mitä sopimuksiin kannattaa kirjata. Lisäksi saat käyttöösi tarjouspyyntö- ja sopimusasiakirjapohjia. Oppaat ovat ilmaisia, hae omasi: Hengitysliiton kosteus- ja hometalkoiden internetsivustolla.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.