Språk

Liikunta

Liikunta on erityisen tärkeää hengityssairaille. Hengityselimistön tärkein harjoitus on hengästyttävä liikunta. Hengityssairas voi liikkua täysipainoisesti ja jopa vaativallakin tasolla.

Kaikki liikuntalajit sopivat hengityssairaalle joitakin extremelajeja lukuun ottamatta (laskuvarjohyppy, paineilmasukellus, vuorikiipeily).

Hengitysliiton ja Boehringer Ingelheimin yhteistyössä toteuttamat liikuntavideot ovat ensi sijassa tarkoitettu idiopaattista keuhkosairautta sairastavan lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun, mutta ne sopivat hyvin myös muita hengityssairauksia sairastaville. Harjoitteista on olemassa myös keskiraskas ja raskas versio.

Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää. Kuormittava liikunta on tärkeä osa sairauden omahoitoa. Hyvä fyysinen kunto lisää elimistön vastustuskykyä sekä nopeuttaa toipumista infektioista ja sairauden pahenemisvaiheesta. Hengästyttävä ja hikoiluttava liikunta tehostaa hengityssairaan keuhkotuuletusta ja liman poistumista hengitysteistä. Koko kehon hapentarve on helpompi tyydyttää, kun keuhkotuuletus tehostuu. Sivutuotteena hengityslihakset vahvistuvat tehostuneen hengityksen seurauksena. Samalla rintakehän liikkuvuus ja ryhti kohenevat.

Säännöllinen liikunta vaikuttaa myös mielialaan. Liikkuessa voi rentoutua, virkistyä ja kerätä voimia arkiseen aherrukseen.

Hengästyminen ja hengenahdistus tuntuvat samanlaisilta. On tärkeää, että hengityssairas pystyy erottamaan nämä toisistaan. Nyrkkisääntö on, että hengästyminen menee hetken päästä ohi rasituksen loputtua. Hengenahdistus taas keskeyttää liikunnan ja voi jopa pahentua liikunnan loputtua.

Liikunnan aikaista hengenahdistusta voidaan ehkäistä hyvällä alkulämmittelyllä. Alkulämmittely kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan vähätuulisessa ja sopivan lämpimässä ilmanalassa, sillä kova tuuli ja kylmä ilma saattavat aiheuttaa hengenahdistusta. Jos henkeä ahdistaa usein rasituksen aikana, sisään hengitettävää avaavaa lääkettä voi ottaa ennen liikuntaa tai liikunnan aikana tarpeen mukaan. Avaava lääke on hyvä olla liikkuessa aina mukana.

Hengenahdistusta hoidetaan omahoito-ohjeen mukaisesti sisäänhengitettävillä avaavilla lääkkeillä. Niitä voidaan ottaa myös ennen liikuntaa silloin, kun tiedetään fyysisen rasituksen laukaisevan rasitusoireen, ja liikunnan aikana, jos henkeä alkaa ahdistaa.

Keppijumpalla voit helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä. Suomi liikkuu 100 lasissa! -keppijumppavideon tuella voit tehdä 10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä. Säännöllinen harjoittelu tuo tuloksia!

Yhteistyössä

Hengitysliitto on valtakunnallisen liikuntajärjestön SoveLin jäsenjärjestö. SoveLin tavoitteena on parantaa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten mahdollisuuksia terveyttä ja hyvinvointia edistävään liikuntaan, soveltavaan liikuntaan sekä aktiiviseen elämäntapaan. Sovelin verkkosivuilta löydät linkkipankin, jossa on soveltavan liikunnan materiaaleja.

Liikkujan Apteekki -konsepti on KKI-ohjelman, Hengitysliiton, Suomen Apteekkariliiton sekä Liikunnan aluejärjestöjen yhteistyössä toteuttama toimintamalli, jonka päämääränä on sisällyttää terveysliikunta osaksi apteekkien kansanterveysohjelmia sekä tuoda terveysliikuntaa apteekkien arkeen ja osaksi asiakasneuvontatilanteita.

Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa. Yksi elämä verkkosivuilta löydät tietoa myös liikunnasta.

Tällä videolla liikuntafysiologian dosentti, tutkijatohtori Simon Walker puhuu voimaharjoittelun tärkeydestä ikääntyneelle ihmiselle.

Tällä videolla hyvinvointivalmentaja Petra Ihalainen puhuu istumisen terveyshaitoista ja arkiliikunnan lisäämisestä.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.