Språk

Liikunta

Liikunta on erityisen tärkeää hengityssairaille. Hengityselimistön tärkein harjoitus on hengästyttävä liikunta. Hengityssairas voi liikkua täysipainoisesti ja jopa vaativallakin tasolla.

Kaikki liikuntalajit sopivat hengityssairaalle joitakin extremelajeja lukuun ottamatta (laskuvarjohyppy, paineilmasukellus, vuorikiipeily).

Hengitysliiton ja Boehringer Ingelheimin yhteistyössä toteuttamat liikuntavideot ovat ensi sijassa tarkoitettu idiopaattista keuhkosairautta sairastavan lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun, mutta ne sopivat hyvin myös muita hengityssairauksia sairastaville. Harjoitteista on olemassa myös keskiraskas ja raskas versio.

Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää. Kuormittava liikunta on tärkeä osa sairauden omahoitoa. Hyvä fyysinen kunto lisää elimistön vastustuskykyä sekä nopeuttaa toipumista infektioista ja sairauden pahenemisvaiheesta. Hengästyttävä ja hikoiluttava liikunta tehostaa hengityssairaan keuhkotuuletusta ja liman poistumista hengitysteistä. Koko kehon hapentarve on helpompi tyydyttää, kun keuhkotuuletus tehostuu. Sivutuotteena hengityslihakset vahvistuvat tehostuneen hengityksen seurauksena. Samalla rintakehän liikkuvuus ja ryhti kohenevat.

Säännöllinen liikunta vaikuttaa myös mielialaan. Liikkuessa voi rentoutua, virkistyä ja kerätä voimia arkiseen aherrukseen.

Hengästyminen ja hengenahdistus tuntuvat samanlaisilta. On tärkeää, että hengityssairas pystyy erottamaan nämä toisistaan. Nyrkkisääntö on, että hengästyminen menee hetken päästä ohi rasituksen loputtua. Hengenahdistus taas keskeyttää liikunnan ja voi jopa pahentua liikunnan loputtua.

Liikunnan aikaista hengenahdistusta voidaan ehkäistä hyvällä alkulämmittelyllä. Alkulämmittely kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan vähätuulisessa ja sopivan lämpimässä ilmanalassa, sillä kova tuuli ja kylmä ilma saattavat aiheuttaa hengenahdistusta. Jos henkeä ahdistaa usein rasituksen aikana, sisään hengitettävää avaavaa lääkettä voi ottaa ennen liikuntaa tai liikunnan aikana tarpeen mukaan. Avaava lääke on hyvä olla liikkuessa aina mukana.

Hengenahdistusta hoidetaan omahoito-ohjeen mukaisesti sisäänhengitettävillä avaavilla lääkkeillä. Niitä voidaan ottaa myös ennen liikuntaa silloin, kun tiedetään fyysisen rasituksen laukaisevan rasitusoireen, ja liikunnan aikana, jos henkeä alkaa ahdistaa.

Keppijumpalla voit helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä. Suomi liikkuu 100 lasissa! -keppijumppavideon tuella voit tehdä 10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä. Säännöllinen harjoittelu tuo tuloksia!

Yhteistyössä

Hengitysliitto on valtakunnallisen liikuntajärjestön SoveLin jäsenjärjestö. SoveLin tavoitteena on parantaa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten mahdollisuuksia terveyttä ja hyvinvointia edistävään liikuntaan, soveltavaan liikuntaan sekä aktiiviseen elämäntapaan. Sovelin verkkosivuilta löydät linkkipankin, jossa on soveltavan liikunnan materiaaleja.

Liikkujan Apteekki -konsepti on KKI-ohjelman, Hengitysliiton, Suomen Apteekkariliiton sekä Liikunnan aluejärjestöjen yhteistyössä toteuttama toimintamalli, jonka päämääränä on sisällyttää terveysliikunta osaksi apteekkien kansanterveysohjelmia sekä tuoda terveysliikuntaa apteekkien arkeen ja osaksi asiakasneuvontatilanteita.

Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa. Yksi elämä verkkosivuilta löydät tietoa myös liikunnasta.

Hengitysliitto tekee tiivistä yhteistyötä myös Voimaa vanhuuteen -ohjelman ja Liikkuva koulu -ohjelman kanssa edistääkseen eri ikäisten hengitysterveyttä liikunnan avulla.

Golfliiton kanssa on käynnissä Puistogolfilla henkeä! – yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää puistogolf-toimintaa erityistä tukea tarvitseville, toisen asteen oppilaitoksille, yläkouluille sekä perheille.

Hyödyllisiä liikuntavideoita

Tällä videolla liikuntafysiologian dosentti, tutkijatohtori Simon Walker puhuu voimaharjoittelun tärkeydestä ikääntyneelle ihmiselle.

Tällä videolla hyvinvointivalmentaja Petra Ihalainen puhuu istumisen terveyshaitoista ja arkiliikunnan lisäämisestä.

Hengitysliitto on valtakunnallinen liikuntaa edistävä järjestö, joka saa avustusta Veikkauksen tuotoista opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen