Språk

Rakennusten suodattimet

Rakentamismääräysten vaatima tuloilmansuodatustaso tavoitetaan F7-suodattimella. Kotitalouksiin tarkoitetut sisäilmaa parantavat ja puhdistavat laitteet ovat usein varustettuja F9-tason tai H-luokan suodattimilla.

Kaikki suodattimet edellyttävät asianmukaisen huolto- ja vaihto-ohjelman noudattamista. Suodattimen teho ja ominaisuudet heikkenevät ajan myötä ja puutteellisen huollon seurauksena. Myös laitteen muut osat kuormittuvat ja vioittuvat, jos suodatin on tukossa tai vaihtamatta. Tämä aiheuttaa pahimmillaan paloturvallisuusongelmia. Esim. korvausilmaventtiilien suodattimet tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa.

Suodatinluokat ja niiden tunnukset perustuvat kansainvälisiin testausmenetelmiin ja standardeihin. Luokan G1 suodatin pysäyttää kaikkein karkeimmat hiukkaset, kun taas U17-luokan suodattimet pystyvät erottelemaan ultrapieniä hiukkasia.  Kaikille suotimille ilmoitetaan myös prosenttiluku, joka kertoo suodattimeen jääneiden hiukkasten osuuden koko hiukkasmassasta.

Suodattimia, rakennusmateriaaleja ja laitteita on luokiteltu myös vähäpäästöiseen M1-luokkaan. Tällöin laitetta on testattu myös haihtuvien orgaanisten yhdisteiden osalta.

Suodatinluokat ja niiden tunnukset

Kemialliset suodattimet

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.