Språk

Elektrostaattiset laitteet (ESP) eli sähkösuodattimet

Sähkösuodatin poistaa ilmasta hiukkasmaisia epäpuhtauksia (huone-, siite- ja tekstiilipöly) ja muodostaa tasaisen ja rauhallisen ilmavirran.

Sähkösuodatin varaa sähköisesti hiukkaset, jolloin ne tarttuvat vastakkaisesti varattuun suodatinmateriaaliin tai -kennoon. Joissakin sähkösuodattimissa on esisuodatin karkeampien hiukkasten suodattamiseen.

Oikein suunniteltu, rakennettu ja huollettu sähkösuodatin on pitkäikäinen, eikä tukkeudu helposti. Sähkösuodatin on usein hiljainen. Kooltaan sen on oltava melko suuri, jotta puhdistusteho olisi riittävä.

Sähkösuodatin on puhdistettava ja huollettava säännöllisesti. Likaisen sähkösuodattimen suorituskyky laskee merkittävästi ja lisäksi se tuottaa haitallista otsonia. Perinteisten sähkösuodattimien suodatin on pestävä käsin, mutta on olemassa myös suodattimia, jotka pesevät itse itsensä. Tällöin sähkösuodattimen pesuvesi on vaihdettava säännöllisesti. Esisuodattimelliset mallit vaativat huoltoa kuten muutkin mekaaniseen suodatukseen perustuvat laitteet.

Monet sähkösuodattimista tuottavat jonkin verran terveydelle haitallisia typen oksideja ja otsonia, jotka voivat aiheuttaa mm. yskää, hengenahdistusta ja infektiosairauksien yleistymistä. Otsoni myös reagoi herkästi muiden epäpuhtauksien kanssa muodostaen uusia epäpuhtauksia. Otsonipitoisuudelle ei tunneta turvallista alarajaa.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ