Språk

Fotokatalyyttinen oksidaatio

PCO-laite eli fotokatalyyttiseen oksidaatioon perustuva laite hajottaa haihtuvia orgaanisia yhdisteitä huoneilmasta sekä tappaa homeitiöitä, bakteereja ja viruksia. Osa PCO-laitteista toimii luonnonvalon, ja osa UV-lampun avulla.

Valmistajien mukaan PCO-laite alentaa haitallisten yhdisteiden määrää, mutta osa tutkimuksista ei puolla väitettä: Teoriassa hajottamisen lopputuotteina pitäisi syntyä hiilidioksidia ja vettä.  Myös haitallisia välituotteita ja sivutuotteita (esim. formaldehydi)  on havaittu muodostuvan (lähde: Allergy Clean Enviroments).

• Selvitä otsonin ja muiden haitallisiksi tunnettujen yhdisteiden syntyminen hajottamisen lopputuotteina, ennen kuin otat laitteen käyttöön kotioloissa.

Huolla PCO-laite valmistajan ohjeiden mukaisesti pesemällä ja puhdistamalla.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.