Språk

Ionisoivat laitteet

Ionisointi esiintyy monesti yhtenä osana monitoimilaitteita. On mahdollista, että sähkövarauksen muodostuminen nopeuttaa pölyhiukkasten laskeutumista. Menetelmästä saattaa olla hyötyä myös tilanteissa, joissa ilmassa liikkuvat mikrobit ovat sitoutuneet pölyhiukkasiin.

Ionisoiva laite varaa ilmassa leijuvat epäpuhtaudet negatiivisesti, jolloin ne tarttuvat positiivisesti varattuihin pintoihin. Laitteen toimivuus tässä suhteessa on kyseenalaista, sillä asuntojen pintojen sähkövaraus vaihtelee. Menetelmä ei myöskään kykene poistamaan ultrapieniä hiukkasia, sillä ne eivät laskeudu ionisoinnin vaikutuksesta. Jotkin laitteet on varustettu hiukkasten kokoojalla. Ionisoiva laite voi tuottaa tarkoituksella tai sivutuotteena otsonia.

Ionisoivan laitteen teho saattaa riittää vain pienen alan käsittelyyn laitteen lähiympäristössä, ellei mukana ole ilmaa tehokkaasti kierrättävää tekniikkaa. Ionisointi ei kykene poistamaan kaasumaisia epäpuhtauksia tai hajuja huoneilmasta.

Ionisoivien laitteiden käytössä havaitaan usein niin sanottu black wall –ilmiö, jossa musta, vaikeasti puhdistettava lika kertyy laitteen lähellä oleville pinnoille.  Laitteen kokoaja pitää huuhtoa silloin tällöin, mutta muuten laite on periaatteessa huoltovapaa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ