Språk

Kemialliset suodattimet

Kemialliset suodattimet poistavat kaasumaisia epäpuhtauksia (hajut, höyryt ja matalat kaasupitoisuudet). Suodattimen materiaali on usein aktiivihiiltä.

Kemiallisen suodattimen on oltava riittävän suuri, jotta kaasumaiset epäpuhtaudet ehtivät imeytyä suodatinmateriaalin. Huom. mikään suodatus ei pysty suodattamaan kaikkia kaasumaisia yhdisteitä.

Kemiallisten suodattimien toimivuudesta on varsin vähän tietoa. Testattaessa osa kemiallisista suodattimista ei pystynyt kaasumaisten epäpuhtauksien poistoon lainkaan.

Kemialliset suodattimet tulee vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kemiallisia suodattamia on saatavilla useaan eri sovellukseen ajoneuvojen raitisilmasuodatuksesta pölynimureihin. Kemiallisesta suodattimesta voi olla hyötyä kerrostaloissa, joissa parveketupakointi aiheuttaa tupakansavun leviämisen ulkoilman sisäänoton kautta huoneistoihin.

Kerrostalossa voi olla myös keskitetty koneellinen ilmanvaihto (tulo- ja poistoilmanvaihto), jolloin kerrostalon ylimmässä kerroksessa tai katolla on ilmanvaihtokonehuone, joka huolehtii koko rakennuksen ilmanvaihdosta. Näissä isoissa koneissa käytetään pussisuodattimia, jotka ovat mitoiltaan merkittävästi suurempia kuin asuntokohtaiset kasettisuodattimet, siten niihin saadaan aktiivihiiltä enemmän. Seurauksena on tehokkaampi hajujen poisto.

Aktiivihiili

Suodattimen yleisin materiaali on aktiivihiili. Aktiivihiilisuodatinta käytetään hajujen, höyryjen sekä matalien kaasupitoisuuksien poistoon, usein onkin toisen suodattimen lisäksi. Aktiivihiilisuodattimien ongelma on verraten lyhyt käyttöikä.

Tutkimuksien mukaan aktiivihiilisuodattimen teho heikkenee:

• normaalioloissa 1 vuodessa
  • runsaasti epäpuhtauksia sisältävässä ilmassa jopa 1 kuukaudessa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR