Språk

Mekaaniset suodattimet

Mekaanisessa laitteessa on esisuodatin, joka suodattaa karkeamman pölyn, ja sen jälkeen varsinainen suodatin. Suodattimet voivat olla pussi-, paneeli-, HEPA- tai ULPA-suodattimia.

Mekaaniseen suodatukseen perustuvissa laitteissa ilma johdetaan suodattimien läpi tuulettimen avulla. Menetelmä suodattaa tehokkaasti edellä mainittujen kokoluokkien hiukkasia. Toimivuuden ehdottomia edellytyksiä ovat suodattimen, ja sen kiinnityksen, tiiviys.

Mekaaniseen suodatukseen perustuva laite edellyttää säännöllistä ja asianmukaista huoltoa: Esisuodatin puhdistetaan säännöllisesti (pesemällä vedellä tai imuroimalla) ja vaihdetaan aika ajoin uuteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Varsinaisen suodattimen huoltoväli on yleensä esisuodatinta pidempi. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä hienompi suodatin on, sitä useammin se pitää vaihtaa.

Kun hankit mekaanista laitetta:

• Kiinnitä huomiota vaihtosuodattimien saatavuuteen ja hintaan.
  • Selvitä myös mahdollisten lisäsuodattimien (esim. aktiivihiilisuodattimen) saatavuus ja asennettavuus.
  • Kiinnitä huomiota melutasoon. Paremmat suodattimet vaativat isomman moottorin, joka taas tuottaa enemmän melua.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe