Språk

Otsonaattorit eli otsonoivat laitteet

Otsoni poistaa hajuja hapettamalla.

Nykytiedon mukaan otsoni ei ole kovin tehokas homeitiöiden ja bakteerien tappaja. Otsonipitoisuuksien tulee olla todella suuria, jotta homeitiöt ja bakteerit kuolevat.

Otsonaattori muodostaa nimensä mukaisesti otsonia huoneilmaan joko koronapurkausmenetelmällä, UV-valolla tai kylmäplasman avulla. Otsonaattorit eivät puhdista huoneilmasta hiukkasia (esim. allergisoivat pölyt) eikä formaldehydiä.

Otsonaattoreita ei saa markkinoida viittaamalla niiden edullisiin terveysvaikutuksiin. Otsonin on todettu aiheuttavan terveyshaittoja, eikä jatkuvatoimisia laitteita tulisi käyttää tiloissa, joissa oleskelee ihmisiä. Otsoni saattaa reagoida pintamateriaalien kanssa ja tuottaa haitallisia yhdisteitä. Pienetkin otsonipitoisuudet aiheuttavat oireita sekä pahentavat esimerkiksi astmaa.

Jos laitetta käytetään satunnaisesti (esimerkiksi savuvahingon yhteydessä), pitää ehdottomasti huolehtia:

• riittävästä ilmanvaihdosta
  • oikeasta käyttöajasta
  • ottaa huomioon pinnoilla olevat materiaalit ja niiden ominaisuudet.

Huom. Otsonaattorin käyttö poikkeaa hajuhaittojen korjaamisessa käytetystä menetelmästä lyhytaikainen otsonointi, joka voi olla oikein käytettynä hyödyllinen. Vain ammattilainen saa suorittaa lyhytaikaisen otsonoinnin. Toimenpiteen aikana tilassa ei saa oleskella ja sen on oltava tyhjä. Otsonin leviäminen muihin tiloihin on estettävä. Käsittelyn jälkeinen varoaika on oltava ainakin 2 vuorokautta ennen tilojen käyttöönottoa. Otsonoinnin jälkeen tilan ilmanvaihtoa on tehostettava ja tilan pinnat puhdistettava huolellisesti pyyhkimällä. Lisää aiheesta THL:n sivuilla.

Voi aiheuttaa terveyshaittoja

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR