Språk

Otsonaattorit eli otsonoivat laitteet

Otsoni poistaa hajuja hapettamalla.

Nykytiedon mukaan otsoni ei ole kovin tehokas homeitiöiden ja bakteerien tappaja. Otsonipitoisuuksien tulee olla todella suuria, jotta homeitiöt ja bakteerit kuolevat.

Otsonaattori muodostaa nimensä mukaisesti otsonia huoneilmaan joko koronapurkausmenetelmällä, UV-valolla tai kylmäplasman avulla. Otsonaattorit eivät puhdista huoneilmasta hiukkasia (esim. allergisoivat pölyt) eikä formaldehydiä.

Otsonaattoreita ei saa markkinoida viittaamalla niiden edullisiin terveysvaikutuksiin. Otsonin on todettu aiheuttavan terveyshaittoja, eikä jatkuvatoimisia laitteita tulisi käyttää tiloissa, joissa oleskelee ihmisiä. Otsoni saattaa reagoida pintamateriaalien kanssa ja tuottaa haitallisia yhdisteitä. Pienetkin otsonipitoisuudet aiheuttavat oireita sekä pahentavat esimerkiksi astmaa.

Jos laitetta käytetään satunnaisesti (esimerkiksi savuvahingon yhteydessä), pitää ehdottomasti huolehtia:

• riittävästä ilmanvaihdosta
  • oikeasta käyttöajasta
  • ottaa huomioon pinnoilla olevat materiaalit ja niiden ominaisuudet.

Huom. Otsonaattorin käyttö poikkeaa hajuhaittojen korjaamisessa käytetystä menetelmästä lyhytaikainen otsonointi, joka voi olla oikein käytettynä hyödyllinen. Vain ammattilainen saa suorittaa lyhytaikaisen otsonoinnin. Toimenpiteen aikana tilassa ei saa oleskella ja sen on oltava tyhjä. Otsonin leviäminen muihin tiloihin on estettävä. Käsittelyn jälkeinen varoaika on oltava ainakin 2 vuorokautta ennen tilojen käyttöönottoa. Otsonoinnin jälkeen tilan ilmanvaihtoa on tehostettava ja tilan pinnat puhdistettava huolellisesti pyyhkimällä. Lisää aiheesta THL:n sivuilla.

Voi aiheuttaa terveyshaittoja

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.