Språk

UV-säteilyyn perustuvat laitteet

Ultraviolettisäteilyyn perustuva laite vaikuttaa mikrobien (esim. homeitiöt) DNA:han estämällä niiden kasvun.

UV-laitteen ilmankierrätystehon on oltava tarpeeksi suuri ja laitteessa on oltava suodatin, joka poistaa kuolleet mikrobit huoneilmasta. Huom. on kyseenalaista, miksi mikrobit pitää tappaa, kun ne joka tapauksessa suodatetaan pois huoneilmasta.

Kun hankit UV-laitetta:

• Selvitä UV-laitteen käyttöympäristö. Säteily ei välttämättä tehoa kosteissa tai tiettyjä epäpuhtauksia sisältävissä olosuhteissa.
  • Muista, että mikrobien säteilysietokyky vaihtelee jonkin verran.
UV-säteily on haitallista silmille ja iholle sekä vahingoittaa myös kasveja. Varmistu, ettei säteilyä pääse laitteen ulkopuolelle.
UV-lamppu ja mahdollinen suodatin täytyy vaihtaa säännöllisesti noin kerran vuodessa valmistajan ohjeen mukaan. UV-lampun teho heikkenee sen ikääntyessä ja likaantuessa.
Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR