Språk

Hengityssuojaimet

Hengityssuojaimia on sekä hengityssairaille että ammattikäyttöön työturvallisuuden takaamiseksi.

Hengitysilman lämmitin voi olla hyvä apu liikuttaessa kovalla pakkasella.

Jotkut käyttävät hengityssuojaimia myös pahimpina katupölyaikoina. THL on päivittänyt suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

Erilaiset pölynsuojaimet ovat tärkeitä esimerkiksi homekorjauksia tehtäessä.

Lisätietoa ilmaa puhdistavista, ilmaa kostuttavista ja ilmaa lämmittävistä hengityssuojaimista löytyvät verkkosivustosta valikosta Rakennukset.

Vinkkejä sisäilmasta sairastuneelle hengityssuojaimen valintaan

• Hengityssuojan tasoa kannattaa miettiä oman tarpeen mukaan.
  • Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Valmistajien mukaan P3-tason suodatus vastaa HEPA-tason suodatusta.
  • Hengityssuojaimissa, joissa on vaihdettava suodatin, on suodattava aines usein aktiivihiili. Kokemustietomme mukaan kaikki sisäilmasta sairastuneet eivät kestä aktiivihiilen hajua, joten kannattaa ensin testata tuotteen sopivuus itselle.
  • Osa sisäilmasta sairastuneista käyttää apteekista saatavia suojaimia lyhyemmissä tarpeissa.
  • Osa käyttää niin sanottuja raksamaskeja, joissa ei ole erillistä suodatinta. Ne saattavat tulla halvemmiksi, jos käyttötarve on lyhyt.
  • Pestävät ja vaihdettavilla suodattimilla varustetut hengityssuojaimet tulevat kuitenkin todennäköisesti pidemmällä aikavälillä edullisemmaksi.
  • Osa sairastuneista käyttää myös kaulanauhassa roikkuvia ionisaattoreita, niin sanottuja matkailmanpuhdistimia.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR