Språk

Hengityssuojaimet

Hengityssuojaimia on sekä hengityssairaille että ammattikäyttöön työturvallisuuden takaamiseksi.

Hengitysilman lämmitin voi olla hyvä apu liikuttaessa kovalla pakkasella.

Jotkut käyttävät hengityssuojaimia myös pahimpina katupölyaikoina. THL on päivittänyt suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

Erilaiset pölynsuojaimet ovat tärkeitä esimerkiksi homekorjauksia tehtäessä.

Lisätietoa ilmaa puhdistavista, ilmaa kostuttavista ja ilmaa lämmittävistä hengityssuojaimista löytyvät verkkosivustosta valikosta Rakennukset.

Vinkkejä sisäilmasta sairastuneelle hengityssuojaimen valintaan

• Hengityssuojan tasoa kannattaa miettiä oman tarpeen mukaan.
  • Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Valmistajien mukaan P3-tason suodatus vastaa HEPA-tason suodatusta.
  • Hengityssuojaimissa, joissa on vaihdettava suodatin, on suodattava aines usein aktiivihiili. Kokemustietomme mukaan kaikki sisäilmasta sairastuneet eivät kestä aktiivihiilen hajua, joten kannattaa ensin testata tuotteen sopivuus itselle.
  • Osa sisäilmasta sairastuneista käyttää apteekista saatavia suojaimia lyhyemmissä tarpeissa.
  • Osa käyttää niin sanottuja raksamaskeja, joissa ei ole erillistä suodatinta. Ne saattavat tulla halvemmiksi, jos käyttötarve on lyhyt.
  • Pestävät ja vaihdettavilla suodattimilla varustetut hengityssuojaimet tulevat kuitenkin todennäköisesti pidemmällä aikavälillä edullisemmaksi.
  • Osa sairastuneista käyttää myös kaulanauhassa roikkuvia ionisaattoreita, niin sanottuja matkailmanpuhdistimia.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ