Språk

Ilmalämpöpumppu

Ilmalämpöpumppu on laitteisto, joka muuttaa ulkoilman lämmitysenergiaksi suoraan talon huoneilmaan.

Ilmalämpöpumppu sopii hyvin asuntojen, toimistojen, autotallien ja mökkien lämmittämiseen ja viilentämiseen. Ilmalämpöpumppu ei korvaa ilmanvaihtoa, sillä se ei vaihda sisäilmaa, vaan ainoastaan kierrättää sitä. Paras tapa huolehtia sisäilman laadusta on kunnollinen tuloilman suodatus, siivous ja oikein mitoitettu rakennuksen kokonaisilmanvaihto.

Ilmalämpöpumppu on huomattavasti edullisempi kuin sähkölämmitys.

Ilmalämpöpumppu:

• on energiatehokas
  • toimii varsinaisen lämmitysjärjestelmän rinnalla vähentäen kokonaislämmityskustannuksia.

Ilmalämpöpumppu koostuu ulko- ja sisäyksiköstä. Ulkoyksikössä on ilmasta lämpöä ottava patteri (höyrystin), kompressori ja automatiikan ohjauslaitteita. Sisäyksikössä on puhallinpatteri (lauhdutin), joka kierrättää lämmitettävää tai jäähdytettävää ilmaa. Usein puhaltimessa on useita tehoportaita, joilla vähennetään vedontunnetta ja puhallinääntä pienen lämmöntarpeen aikana. Koko järjestelmää ohjataan kaukosäätimellä.

Lue lisää: ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteesta ja ohjeita ilmalämpöpumpun hankintaan.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ