Språk

Ilmalämpöpumppu

Ilmalämpöpumppu on laitteisto, joka muuttaa ulkoilman lämmitysenergiaksi suoraan talon huoneilmaan.

Ilmalämpöpumppu sopii hyvin asuntojen, toimistojen, autotallien ja mökkien lämmittämiseen ja viilentämiseen. Ilmalämpöpumppu ei korvaa ilmanvaihtoa, sillä se ei vaihda sisäilmaa, vaan ainoastaan kierrättää sitä. Paras tapa huolehtia sisäilman laadusta on kunnollinen tuloilman suodatus, siivous ja oikein mitoitettu rakennuksen kokonaisilmanvaihto.

Ilmalämpöpumppu on huomattavasti edullisempi kuin sähkölämmitys.

Ilmalämpöpumppu:

• on energiatehokas
  • toimii varsinaisen lämmitysjärjestelmän rinnalla vähentäen kokonaislämmityskustannuksia.

Ilmalämpöpumppu koostuu ulko- ja sisäyksiköstä. Ulkoyksikössä on ilmasta lämpöä ottava patteri (höyrystin), kompressori ja automatiikan ohjauslaitteita. Sisäyksikössä on puhallinpatteri (lauhdutin), joka kierrättää lämmitettävää tai jäähdytettävää ilmaa. Usein puhaltimessa on useita tehoportaita, joilla vähennetään vedontunnetta ja puhallinääntä pienen lämmöntarpeen aikana. Koko järjestelmää ohjataan kaukosäätimellä.

Lue lisää: ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteesta ja ohjeita ilmalämpöpumpun hankintaan.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.