Språk

Keskuspölynimuri

Keskuspölynimurin etuna on hienojakoisen pölyn siirtyminen pois huoneilmasta.

Keskuspölynimurin voi asentaa sekä uuteen että vanhaan taloon. Järjestelmän koko ja ominaisuudet riippuvat talon tai huoneiston koosta, mallista ja tasoratkaisuista. Keskuspölynimuria hankittaessa kannattaa selvittää mahdollinen melu, käyttömukavuus, lisälaitteet ja niiden hankittavuus. Melua voi syntyä myös ulkona, jolloin tarvitaan poistoilman äänenvaimennusta.

Kerrostalohuoneistoon on saatavilla keskuspölynimurin kaltainen laite. Siinä keskusyksikkö sijoitetaan kiinteästi esim. siivouskomeroon ja poistoilma suodatetaan HEPA-suodattimella.

Keskuspölynimuriin kuuluu keskusyksikkö ja runkoputkisto, joka asennetaan talon rakenteisiin. Runkoputkistoon liitetään imuletku imuroinnin ajaksi. Roskat jäävät säiliöön ja poistoilma johdetaan ulos.

Keskuspölynimuri ei ole huoltovapaa laite. Moottoria suojaavat suodattimet on vaihdettava kuten tavallisissakin imureissa, pölyastiat tulee tyhjentää ja järjestelmän tiiviydestä tulee huolehtia. Erityisen tärkeää on muistaa laitteen roskasäiliön tyhjentäminen ja suodattimien puhdistaminen. Tukkeutunut laite kuormittuu ja lopulta hajoaa. Osa käyttäjistä kokee huoltotyöt hankalaksi. Joskus testeissä on havaittu perinteisiin imureihin verrattuna heikkotasoisia suulake- ja muita osia.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ