Språk

Keskuspölynimuri

Keskuspölynimurin etuna on hienojakoisen pölyn siirtyminen pois huoneilmasta.

Keskuspölynimurin voi asentaa sekä uuteen että vanhaan taloon. Järjestelmän koko ja ominaisuudet riippuvat talon tai huoneiston koosta, mallista ja tasoratkaisuista. Keskuspölynimuria hankittaessa kannattaa selvittää mahdollinen melu, käyttömukavuus, lisälaitteet ja niiden hankittavuus. Melua voi syntyä myös ulkona, jolloin tarvitaan poistoilman äänenvaimennusta.

Kerrostalohuoneistoon on saatavilla keskuspölynimurin kaltainen laite. Siinä keskusyksikkö sijoitetaan kiinteästi esim. siivouskomeroon ja poistoilma suodatetaan HEPA-suodattimella.

Keskuspölynimuriin kuuluu keskusyksikkö ja runkoputkisto, joka asennetaan talon rakenteisiin. Runkoputkistoon liitetään imuletku imuroinnin ajaksi. Roskat jäävät säiliöön ja poistoilma johdetaan ulos.

Keskuspölynimuri ei ole huoltovapaa laite. Moottoria suojaavat suodattimet on vaihdettava kuten tavallisissakin imureissa, pölyastiat tulee tyhjentää ja järjestelmän tiiviydestä tulee huolehtia. Erityisen tärkeää on muistaa laitteen roskasäiliön tyhjentäminen ja suodattimien puhdistaminen. Tukkeutunut laite kuormittuu ja lopulta hajoaa. Osa käyttäjistä kokee huoltotyöt hankalaksi. Joskus testeissä on havaittu perinteisiin imureihin verrattuna heikkotasoisia suulake- ja muita osia.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.