Språk

Keskuspölynimuri

Keskuspölynimurin etuna on hienojakoisen pölyn siirtyminen pois huoneilmasta.

Keskuspölynimurin voi asentaa sekä uuteen että vanhaan taloon. Järjestelmän koko ja ominaisuudet riippuvat talon tai huoneiston koosta, mallista ja tasoratkaisuista. Keskuspölynimuria hankittaessa kannattaa selvittää mahdollinen melu, käyttömukavuus, lisälaitteet ja niiden hankittavuus. Melua voi syntyä myös ulkona, jolloin tarvitaan poistoilman äänenvaimennusta.

Kerrostalohuoneistoon on saatavilla keskuspölynimurin kaltainen laite. Siinä keskusyksikkö sijoitetaan kiinteästi esim. siivouskomeroon ja poistoilma suodatetaan HEPA-suodattimella.

Keskuspölynimuriin kuuluu keskusyksikkö ja runkoputkisto, joka asennetaan talon rakenteisiin. Runkoputkistoon liitetään imuletku imuroinnin ajaksi. Roskat jäävät säiliöön ja poistoilma johdetaan ulos.

Keskuspölynimuri ei ole huoltovapaa laite. Moottoria suojaavat suodattimet on vaihdettava kuten tavallisissakin imureissa, pölyastiat tulee tyhjentää ja järjestelmän tiiviydestä tulee huolehtia. Erityisen tärkeää on muistaa laitteen roskasäiliön tyhjentäminen ja suodattimien puhdistaminen. Tukkeutunut laite kuormittuu ja lopulta hajoaa. Osa käyttäjistä kokee huoltotyöt hankalaksi. Joskus testeissä on havaittu perinteisiin imureihin verrattuna heikkotasoisia suulake- ja muita osia.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR