Språk

Pölypussittomat pölynimurit

Pölypussittomissa pölynimureissa pöly ja roskat imetään laitteen sisälle, josta keskipakoisvoima ajaa ne sylinterin reunoille. Sieltä ne edelleen putoavat alas ja kerääntyvät säiliöön.

Pölypussittomissa pölynimureissa on poistoilman suodatus. Suodattimet on vaihdettava aivan niin kuin perinteisissäkin pölynimureissa. Pölysäiliö on pestävä tyhjennysten yhteydessä.

Pölypussitonta pölynimuria hankkiessa kiinnitä erityisesti huomiota laitteen poistoilmasuodattimien laatuun. Pölypussittomien imureiden etuna mainostetaan imutehon säilymistä vakiona, koska lika ei tuki pölypussia kuten perinteisissä pölynimureissa. Eduksi mainitaan usein myös alhaisemmat kustannukset, mutta suodattimien hankinnalta ei pölypussittomissakaan laitteissa välty. Testeissä pölypussittomien imurien tyhjennys on koettu epähygieeniseksi ja hankalaksi verrattuna perinteisiin malleihin.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe