Språk

Vesisuodatusjärjestelmät

Vesisuodatusjärjestelmä vaatii tyhjennyksen ja puhdistuksen jokaisen imurointikerran jälkeen.

Vesisuodatusjärjestelmä kierrättää sisään imetyn ilman veden läpi ja samalla siirtää epäpuhtauksia huoneilmasta veteen. Kaikissa laitteissa ei ole erillisiä vaihdettavia suodattimia. Laitteita ei myydä pölynimureina, vaan monipuolisina puhdistusjärjestelminä kodin tarpeisiin.

Vesisuodatusjärjestelmän huolto vaihtelee valmistajan mukaan säiliöiden pesuista koko järjestelmän pesuihin. Laitteen tyhjennys ja puhdistus on hyvä suorittaa jokaisen imurointikerran jälkeen. Seisova ja likainen vesi on aina terveysriski. Puhallettaessa ilmaa vesialtaan lävitse altaassa olevat mikrobit voivat aerosolisoitua ja päätyä huoneilmaan, jossa ne voivat aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja.

Jos vesisuodatusjärjestelmässä on poistoilman suodatin, on se siltä osin verrattavissa suodattimilla varustettuihin tavallisiin pölynimureihin. Kaikissa vesisuodatusjärjestelmissä ei ole poistoilman suodatusta, mutta silti valmistajien mukaan ulostuleva ilma on täysin puhdasta. Tästä ei ole kuitenkaan puolueetonta tutkimustietoa.

Ennen vesisuodatusjärjestelmän hankkimista:

• testaa laite ja sen lisäominaisuudet
  • varmista huollon ja varaosien saatavuus.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe