Språk

Tukea ja lisätietoa

Hengitysliitto tukee monella tapaa korjausneuvontaan liittyvissä asioissa:
  • Soita sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen 020 757 5181 ma−to klo 9−15. Korjausneuvojamme neuvovat maksutta homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä. Jos numero on varattu, puhelu ohjautuu vastaajan, johon voit jättää viestin. Oletko soittanut sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen? Vastaa palautekyselyyn!
  • Korjausneuvojamme pitävät oppitunteja ja luentoja mm. hengitysyhdistysten ja yhteistyökumppaneidemme tilaisuuksissa sekä oppilaitoksissa, esim. rakennus- ja terveysalan ammattilaisille. Haluatko korjausneuvojan vierailemaan tilaisuuteesi? Ota yhteys neuvontapuhelimen kautta.

Muista myös Hengitysliiton julkaisemat oppaat ja www.hometalkoot.fi –verkkosivut.

Teemme yhteistyötä Sisäilmayhdistyksen kanssa ja olemme tavattavissa useilla messuilla myös Sisäilma-infopisteissä. Tule tapaamaan meitä livenä.

Sisäilmainfopiste on alan järjestöjen yhteinen neuvontakanava kuluttajille. Sisäilmainfopiste on vuosittain mukana monilla alalle sopivilla messuilla ja koulutuksissa. Kaikki sisäilmainfopisteessä jaettava materiaali, kuten myös kansalaisneuvonta, on maksutonta.

Sisäilmainfo

Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojat ovat apuna +65-vuotiaalle väestölle asuntojen muutostöitä koskevissa kysymyksissä. Neuvojat avustavat remonttitarpeiden kartoittamisessa, suunnittelussa, avustusten hakemisessa ja tarvittaessa myös muutostyöt suorittavan urakoitsijan etsimisessä. Korjausneuvonta on maksutonta, mutta remontin asiakas maksaa itse. Mahdolliset avustukset kattavat osan kustannuksista.

Korjausneuvojien yhteystiedot ja lisätiedot

Keskusliiton Kotiturva-hanke edistää teknologian käyttöönottoa ja hyödyntämistä ikääntyneiden ihmisten arjessa.

Vanhustyön keskusliitto

Sisäilmaan liittyvissä asioissa asukkaan apuna:

• Osakkeenomistajan kannattaa ottaa yhteys ensin taloyhtiön isännöitsijään tai muuhun kiinteistöstä vastaavaan henkilöön.
  • Omakotitalon omistajaa neuvoo kuntotarkastuksia tekevät tahot (esim. insinööritoimistot).
  • Asunnonostajan tulee tehdä reklamaatio korvausvaateineen myyjälle heti virheen havaittuaan. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti ja sen laatimisessa kannattaa konsultoida asianajajaa.
  • Vuokralaisen kannattaa ottaa yhteys ensin vuokranantajaan.
  • Jos ongelma ei selviä, seuraavaksi kannattaa kääntyä kunnan viranomaisen puoleen: terveys- ja rakennusvalvonta sekä kuluttajaneuvonta.

Sisäilmaan liittyvissä asioissa työpaikalla:

• Keskustele ensin esimiehesi kanssa. Esimiehen tehtävä on välittää tieto isännöitsijälle tai muulle kiinteistöstä vastaavalle henkilölle.
  • Työterveyshuolto tukee.
  • Hankalissa tilanteissa voi ottaa yhteyttä Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tarkastajaan (aiemmin: työsuojelupiiri).

Hometalopuhelin

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ