Språk

Ari Koivunen

Ari Koivunen on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2016. Hän esiintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Ari Koivunen

koivunen.ari@gmail.com

Motto:

Pitää aina tehdä se, mihin vähänkin pystyy.

Aihepiiri:

Ensin nivelreuma. Sitten keuhkoahtaumatauti. Osatyökyvyttömyyseläkkeen kautta eläkeläiseksi vuosia kestäneen itsensä kanssa kamppailun jälkeen. Minun tarinani = hengityssairauteni lyhyt syntyhistoria. COPD:n oireet ja niiden vaikutus, taudin toteaminen, hoito ja lääkkeet, liikunta ja sairauden kanssa eläminen. Liikunta.

Palvelut:

Luennot paikan päällä ja Skypen kautta. Työryhmissä työskentely.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Logistiikan johdon ammattilainen.

Olen ollut jo kauan sairaana. Olen kokenut COPD:n tutkimukset ja hoidot monipuolisesti. Tulen toimeen taudin kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue:

Oulun Seudun Hengitysyhdistys. Skypellä koko Suomi. Paikan päälle noin 100 km säteellä Oulusta.

Kokemus:

• OYS:n kuntotusryhmiä (COPD) usean vuoden aikana
  • Oulun Diakoniaopisto
  • Oulun Diakonia-ammattikorkea
  • avoin yleisötilaisuus COPD:stä Oulussa

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR