Språk

Paikallinen vaikuttaminen

Liiton vaikuttamistoiminta on valtakunnallista, paikallisesta vaikuttamisesta huolehtivat erityisesti liiton jäsenjärjestöt eli hengitysyhdistykset.

Liitto tukee hengitysyhdistysten vaikuttamistyötä yhteisillä materiaaleilla ja yhteiskunnallisella vaikuttamiskoulutuksella. Kunnallispolitiikkaan otamme kantaa yleisellä tasolla vaaliteemoina ja jakamalla hyviä käytäntöjä ja julkaisemalla kuntalais-aloitteita. Alueellisen vaikuttamisen painopisteinä ovat savuttomuus, sisäilma-asiat, hyvä hengitysilma, hyvinvointia ja terveyttä edistävät elämäntavat.

Kuntalaisaloitteet

Hengitysliitto kannustaa jäsenyhdistyksiään, jäseniään sekä muita kiinnostuneita mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Yksi tapa saada ääni kuuluviin hyvän hengitysterveyden ja sisäilman puolesta, on tehdä asiasta kuntalaisaloite. Julkaisemme listaa kaikista tietoomme tulleista kuntalaisaloitteista näistä teemoista, jotka noudattavat Hengitysliiton näkemyksen mukaan uusinta, monipuolisesti vahvistettua tietoa hengitysterveydestä, hengityssairauksista sekä sisäilmakysymyksistä.

Listan kuntalaisaloitteista näet täältä. Jos haluat oman aloitteesi mukaan listaukseen, lähetä linkki osoitteeseen tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Yhteistyö kuntapäättäjien, virkamiesten ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten kanssa

Hengitysliitto on mukana erilaisissa hankkeissa, joissa edistetään hengitysterveyttä, hoito- ja liikuntapolkujen kehittämistä kunnissa sekä hyvää sisäilmaa:

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR