Språk

Ammattilaisille

Tästä osiosta löytyy erityisesti terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille suunnattua tietoa liikunnasta.

Kuinka ottaa puheeksi hengityssairaan liikuntatottumukset ja arvioida iäkkään hengityssairaan liikkumis- ja toimintakykyä?

Suositeltavia kysymyksiä ovat:

• Millaiset liikuntatottumukset hänellä on aiemmin ollut?
  • Miten hän harrastaa liikuntaa tällä hetkellä?
  • Liikkuuko hän hikoillen ja hengästyen vähintään 20 minuuttia:
    • vähemmän kuin kerran viikossa
    • kerran viikossa
    • 2−3 kertaa viikossa
    • 3 kertaa viikossa tai useammin.
  • Koska viimeksi hän on harrastanut, ja millaista liikuntaa?

Hengityssairaan kokemusta harjoittelun ja liikkumisen koetusta rasittavuudesta voi kysyä Borgin asteikolla (6 erittäin kevyt – 20 en jaksa enää).

Arkiaktiivisuudesta voi keskustella Arkiliikunta-kortin avulla (KKI, Hengitysliitto, Apteekkariliitto)

Kotona pärjäämistä kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Yksi väline tähän on IADL-asteikko, joka kartoittaa päivittäisten asioiden hoitamiseen liittyvää toimintakykyä.

Kaatumisista kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Voimaa vanhuuteen -sivustosta löytyy erilaisia testejä liikkumiskyvyn arvioimiseksi.

Liikkumiskyvyn arvioinnin ja mittausten perusteella voidaan:

• huomata ja ennustaa henkilön fyysisen toimintakyvyn muutoksia ja puuttua niihin jo varhaisessa vaiheessa
  • motivoida henkilöä, koska hän voi itse seurata omassa toimintakyvyssään tapahtuvia muutoksia
  • valita henkilölle oikea liikuntaryhmä, kannustaa häntä lisäämään liikettä arjessa tai laatia yksilöllinen harjoitusohjelma.

Suositeltavat testit iäkkäälle hengityssairaalle:

1 min tuolilta ylösnousu testi. Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä. Soveltuu hyvin käytettäväksi sekä erikoissairaanhoidossa että perusterveydenhuollossa. Helppo ja nopea toteuttaa vastaanotolla.

Testit ja suoritusohje: Hengenahdistus haltuun ‐ liikkuen kuntoon Liikuntaopas keuhkoahtaumatautia sairastavalle. Boehringer Ingelheim.

6 min kävelytesti. Mittaa fyysistä toimintakykyä ja yleistä toimintakykyä (ADL/IADL). Edellistä vaativampi suorittaa, vaatii kokeneen testaajan.

5 kertaa tuolilta ylösnousu testi (vaihtoehto 1min tuolilta ylösnousu testille). Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä.

Short Physical Performance Battery (SPPB) Mittaa liikkumiskykyä. Testistö koostuu kolmesta osasta, joiden avulla saadaan tietoa testattavan tasapainon hallinnasta seisten, kävelystä ja alaraajojen lihasvoimasta.

Timed Up and Go Test. Mittaa liikkumiskykyä ja tasapainoa. Suoritus edellyttää lihasvoimaa, tasapainoa, nivelten liikkuvuutta, koordinaatiota ja näkökykyä sekä näitä tuottavien ja säätelevien järjestelmien yhteistoimintaa.

Puristusvoiman mittaus. Mittaa yleistä fyysistä toimintakykyä.

Senior Fitness Test. Mittaa ylä- ja alaraajojen lihasvoimaa

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.