Språk

Ammattilaisille

Tästä osiosta löytyy erityisesti terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille suunnattua tietoa liikunnasta.

Kuinka ottaa puheeksi hengityssairaan liikuntatottumukset ja arvioida iäkkään hengityssairaan liikkumis- ja toimintakykyä?

Suositeltavia kysymyksiä ovat:

• Millaiset liikuntatottumukset hänellä on aiemmin ollut?
  • Miten hän harrastaa liikuntaa tällä hetkellä?
  • Liikkuuko hän hikoillen ja hengästyen vähintään 20 minuuttia:
    • vähemmän kuin kerran viikossa
    • kerran viikossa
    • 2−3 kertaa viikossa
    • 3 kertaa viikossa tai useammin.
  • Koska viimeksi hän on harrastanut, ja millaista liikuntaa?

Hengityssairaan kokemusta harjoittelun ja liikkumisen koetusta rasittavuudesta voi kysyä Borgin asteikolla (6 erittäin kevyt – 20 en jaksa enää).

Arkiaktiivisuudesta voi keskustella Arkiliikunta-kortin avulla (KKI, Hengitysliitto, Apteekkariliitto)

Klikkaa kuvaa ja tulosta arkiliikuntakortti

Arkiliikuntakortti

Kotona pärjäämistä kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Yksi väline tähän on IADL-asteikko, joka kartoittaa päivittäisten asioiden hoitamiseen liittyvää toimintakykyä.

Kaatumisista kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Voimaa vanhuuteen -sivustosta löytyy erilaisia testejä liikkumiskyvyn arvioimiseksi. Kaatumisriskin arvioinnista ja kaatumisen ehkäisystä löytyy lisätietoja THL:n sivuilta.

KKI-ohjelma Apteekki

Liikkumiskyvyn arvioinnin ja mittausten perusteella voidaan:

• huomata ja ennustaa henkilön fyysisen toimintakyvyn muutoksia ja puuttua niihin jo varhaisessa vaiheessa
  • motivoida henkilöä, koska hän voi itse seurata omassa toimintakyvyssään tapahtuvia muutoksia
  • valita henkilölle oikea liikuntaryhmä, kannustaa häntä lisäämään liikettä arjessa tai laatia yksilöllinen harjoitusohjelma.

Suositeltavat testit iäkkäälle hengityssairaalle:

1 min tuolilta ylösnousu testi. Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä. Soveltuu hyvin käytettäväksi sekä erikoissairaanhoidossa että perusterveydenhuollossa. Helppo ja nopea toteuttaa vastaanotolla.

Testit ja suoritusohje: Hengenahdistus haltuun ‐ liikkuen kuntoon Liikuntaopas keuhkoahtaumatautia sairastavalle. Boehringer Ingelheim.

6 min kävelytesti. Mittaa fyysistä toimintakykyä ja yleistä toimintakykyä (ADL/IADL). Edellistä vaativampi suorittaa, vaatii kokeneen testaajan.

5 kertaa tuolilta ylösnousu testi (vaihtoehto 1min tuolilta ylösnousu testille). Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä.

Short Physical Performance Battery (SPPB) Mittaa liikkumiskykyä. Testistö koostuu kolmesta osasta, joiden avulla saadaan tietoa testattavan tasapainon hallinnasta seisten, kävelystä ja alaraajojen lihasvoimasta.

Timed Up and Go Test. Mittaa liikkumiskykyä ja tasapainoa. Suoritus edellyttää lihasvoimaa, tasapainoa, nivelten liikkuvuutta, koordinaatiota ja näkökykyä sekä näitä tuottavien ja säätelevien järjestelmien yhteistoimintaa.

Puristusvoiman mittaus. Mittaa yleistä fyysistä toimintakykyä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR