Språk

Hengitä & hengästy -liikuntahanke (2014-2018)

Hankkeen tavoitteena oli edistää yli 40-vuotiaiden hengityssairaiden liikuntaa ja liikuntaneuvontaa.

Hankkeessa mallinnettiin hengityssairaan liikkumispolkuja eli eräänlaisia liikunnan palveluketjuja Kangasalle, Tampereelle ja Ouluun yhdessä poikkisektoraalisten työryhmien kanssa. Työryhmissä oli edustus mm. erikoissairaanhoidosta, perusterveydenhuollosta, paikallisista hengitysyhdistyksistä, kunnan liikuntapalveluista, Liikkujan Apteekeista sekä kotihoidosta tai työterveyshuollosta. Iso joukko ammattilaisia koulutettiin hengityssairaan liikunnan erityispiirteisiin sekä Pirkanmaalla että Oulussa.

Hanke oli mukana tekemässä keuhkoahtaumatautia (COPD) sairastavan hoitoketjua Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä, jossa vastasi erityisesti liikunta- ja vertaistukiosuuksista.  Hankkeen hyviä käytäntöjä levitettiin ja juurrutettiin myös VESOTE-hankkeiden kautta vuonna 2017-2018 (PSHP ja SATASOTE). Hankkeessa tuotettiin uutta materiaalia hengityssairaan liikunnan edistämiseen sekä ammattilaisille että liikunnan vertaisohjaajille.

Tutustu hengityssairaan liikkumispolkuihin.

Lisätietoja hankkeesta: veera.farin@hengitysliitto.fi

Hengitä ja hengästy

Tuettu Veikkauksen tuotoilla

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ