Språk

Sää ja hyvinvointi

Säällä ja lämpötilalla on merkitystä hyvinvoinnille. Ihmisen normaali kehon lämpötila on n. 37 astetta. Fyysinen suorituskyky heikkenee, kun kehon syvälämpötila nousee yli yhdellä asteella.

Jo muutaman päivän kestävä helle voi aiheuttaa ongelmia terveydelle ja toimintakyvylle. Ponnistelu lisää kehon lämmöntuottoa jopa kymmenkertaisesti. Hellekausista selviytyäkseen kannattaa tarkastella käyttäytymistään ja tunnistaa kuumahaittojen hälytyssignaalit. Niitä ovat:

• janon tunne
  • suun kuivuminen
  • fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen
  • heikotus ja lihasheikkous
  • pahoinvointi
  • sekavuus
  • keskittymisvaikeus
  • unihäiriöt ja väsymys
  • sydämen rytmihäiriöt
  • hengenahdistus
  • hengitysteiden vinkuminen ja limanerityksen lisääntyminen.

Kuuma-altistus pahentaa pitkäaikaissairauden kuten hengityssairauden oireita erityisesti iäkkäillä henkilöillä. Iäkkäiden huonoa kuuman sietoa selittävät ikäihmisten heikentynyt lämmönsäätely, viivästynyt janon tunne ja hidastunut kyky aistia lämpökuormaa, joka käynnistäisi korjaavan lämmöntuotannon. Lisäksi kuumakuormitus voi aiheuttaa hengitystietulehduksen ja näin pahentaa hengityssairautta.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.