Språk

Apuvälineet & lääkitys

Hengityssairauksien seurantaan ja hoitoon tarvitaan erilaisia laitteita ja mittareita. Tänne on koottu niistä tärkeimmät.

Nämä sivut sopivat erityisesti sinulle, joka ohjaat hengityssairaan lääkitystä ja kuntoutusta.

Jos sinulla itselläsi on hengityssairaus, saat näiltä sivuilta syventävää tietoa kuntoutumisesi tueksi.

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee opasta Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet, joka toimii terveydenhuollon ammattilaisten työn ohjeistuksena sekä apuvälineitä tarvitsevien henkilöiden tiedonlähteenä. Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden tarkoituksena on edistää ja tukea ihmisen toimintakykyä. Apuvälinepalvelut ovat osa hoidon ja kuntoutuksen kokonaisuutta ja niiden tulee aina perustua yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan (asiakassuunnitelmaan). Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden tarkoituksena on korjata lääkinnällisin perustein todetun sairauden tai vamman aiheuttamaa toimintakyvyn ongelmaa niin, että asiakas selviytyy päivittäisistä toimistaan.

Lisätietoa apuvälineistä myös Sosiaaliturvaoppaassa ja Terveyskylässä.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.