Språk

Sisäilma-asiat & sisäilmaongelmat

Näiltä sivuilta löydät tietoa sisäilman tyypillisistä epäpuhtauksista ja ongelmanratkaisuja.

Kosteusvaurioista johtuvien sisäilmaongelmien lisäksi sisäilman laatuun vaikuttavat useat muut tekijät, kuten sisustus- ja rakennusmateriaalien päästöt, tupakansavu ja liian kostea tai kuiva ilma. Lisäksi terveyshaittoja voivat aiheuttaa niin ulkoilmasta sisätiloihin tunkeutuvat, kuin sisätiloissa muodostuvat kaasumaiset ja hiukkasmaiset epäpuhtaudet.

Rakennusten huono sisäilma voi aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja ja alentaa niin työtehoa kuin viihtyvyyttäkin. Kodin, työpaikan, koulun ja päiväkodin puhtaasta ja raikkaasta sisäilmasta huolehtiminen on tärkeää.

Sisäilman laatua voidaan parantaa:

• huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta
  • asentamalla ulkoilmasuodattimet vähentämään epäpuhtauksien kulkeutumista sisätiloihin
  • käyttämällä vähäpäästöisiä ja pölyämättömiä sisustusmateriaaleja
  • säätämällä huonelämpötila 20–22 asteeseen
  • siivoamalla viikoittain
  • välttämällä tupakointia sisätiloissa.

Näin selvität sisäilmaongelmia: päiväkodissa ja koulussa, työpaikalla ja kotona.

Irtaimiston puhdistaminen ja hävittäminen, ohje irtaimiston puhdistamiseen ja hävittämiseen.

Sisäilmasta & homeesta sairastuneet

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ